Gifta sig med utlänning och det tillfälliga inreseförbudet

Hej,

min fästman är amerikansk medborgare och bor i USA. Vi planerade att gifta oss i år, men pga covid var vi tvungna att skjuta upp bröllopet. Vi försöker nu se om han kan komma till Sverige på besök. Jag har egentligen två frågor:

1. Kan vi gifta oss i Sverige om han är här som besökare?

2. Pga covid-restriktioner, kan han komma till Sverige på besök för ett giftermål för att sedan åka hem till USA igen? Vi planerar att tillsammans flytta till USA inom en snar framtid men vi vill gifta oss i Sverige först.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har ställt din fråga till Lawline!

Fråga 1

Ingående av äktenskap regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). För att ingå ett giltigt äktenskap i Sverige krävs endast följande; Parterna ska vara över 18 år (ÄktB 2:1); Parterna ska inte vara nära släkt (ÄktB 2:3); Parterna ska inte vara gifta eller partners i ett registrerat partnerskap sedan tidigare (ÄktB 2:4). Det finns inga krav på att den som gifter sig i Sverige ska vara svensk medborgare eller ha något annat tillstånd. Det är alltså helt okej att din man bara är här på besök när ni ska gifta er.

Fråga 2

Coronarestriktionerna ändras i hög takt i dessa tider. Mitt svar har därför inte en särskilt lång hållbarhet. Utifrån dagens läge ser det inte ut som att din make kan komma hit, eftersom regeringen nyligen förlängde inresestoppet till den 22 december. Undantag görs för vissa länder och för vissa ändamål men inte för personer som reser in från USA eller för ändamålet att gifta sig. Jag råder dig att hålla ut tills restriktionerna lättar.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Fredrik AnstrinRådgivare