FrågaEKONOMIÖvrigt31/03/2018

giltighetstid på postväxel

Hej.

Jag hittade en postväxel från 1999 som min hustru fått av sin pappa. Det finns ingen sista datum skriven på postväxel. Pappan gick bort 2000 min fru gick bort 2006. Är den gilltig på något sätt?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör dels regler om postväxlar, vilket återfinns i växellagen (VxL).

Som regel ska en postväxel inneha ett förfallodatum, 1 kap. 1 § 1 st. 4 p. VxL. Eftersom den i ditt fall inte har något förfallodatum så innebär det per automatik inte att den blir ogiltig. I 1 kap. 2 § 2 st. VxL så framgår det att en växel utan förfallodatum ska anses vara "betalbar vid uppvisandet". Således bör den fortfarande vara giltig och möjlig att lösa in.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare