Glömt säkerhetslarm på kläder

Hej

Jag köpte en jacka från en butik för min ett åring, två dagar efter satt jag på henne jackan. I två timmar satt min dotter och grät i vagnen, hon ville inte lutar sig och jag trodde hon var envis. När jag skulle flytta upp luvan visade det sig att kassörskan hade glömt att ta bort den där (larm nålen) som brukar sitta på kläder. I två timmar hade det stuckit henne rakt bakom huvudet och det har var anledningen till att hon grät. Jag är så arg och ledsen och frustrerad eftersom mycket värre kunde har hänt. Nålen var så vass och hård pekade rakt bakom hennes huvud. När jag gick ut från butiken pipade inte det och senare gick jag in gör att handlar igen från samma butik så pipade det, jag gick fram till kassan och sträckte fram min påse men avisade, de sa att deras maskin har haft problem och det är säkert min plånbok som orsakade pip ljudet. Jag är så arg och ledsen på deras oansvarig beteende, min dotter kunde har varit mer skadat. Finns det något man kan göra? Kan man stämma? Kräva skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande skadestånd regleras i Skadeståndslagen (SkL)

Enligt lag ska den som orsakat en skada ersätta denna skada om det finns en adekvat kausalitet, vilket betyder att om det finns ett tillräckligt starkt samband mellan personens handling och skadan, ska dessa ersättas, 2 kap. 1 § SkL. Om personen i fråga är i sin tjänst ska dessa personskador som uppstår i huvudregel ersättas av arbetsgivaren istället, 3 kap. 1 § SkL, men om arbetstagaren varit grovt vårdslös eller har begått brott ska dessa skador istället ersättas av arbetstagaren, 4 kap. 1 § SkL.

I detta fall är det fråga om en klädnål som butikspersonal glömt att ta bort, vilket kan ha orsakat personskada hos barnet. Eftersom butikspersonalen troligen är anställd ska dessa skador ersättas av arbetsgivaren. För att väcka talan mot butiken och kräva skadestånd vänder du dig till tingsrätten i din stad och upprättar en stämningsansökan. För att få framgång i målet, är det nödvändigt att det finns en god bevisning, exempelvis kvitton, bilder på skadan och nålen samt dokumenterade skador hos barnet efter sjukhusvistelse eller liknande. Mitt råd är att i första kontakta chef på den butiken du köpte jackan för att eventuellt reda ut läget och om det inte är av intresse kan du i andra hand väcka talan och begära skadestånd för de skador som uppkommit.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare