Glömt skanna vara i självskanning?

Hej vad skulle hända om jag råkade glömma att skanna nåt i självskanningen, om jag erkänner att jag glömde kan jag komma undan utan nån konsekvens då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du faktiskt glömt att skanna varan har du inte haft avsikt att stjäla den. Detta skulle innebära att du inte begått brottet stöld, då det kräver avsikt att beröva affären från varan (BrB 8:1). Skulle affären anklaga dig för skuld blir det såklart en bevisfråga. Om de kan göra det sannolikt "bortom all rimlig tvivel" att du faktiskt menat att beröva dem från varan så kommer du fällas för brottet stöld eller ringa stöld.

Hur denna bevisfråga bedöms i det enskilda fallet beror såklart på omständigheterna. Att du erkänner och säger att du är villig att betala för varan talar för att det inte var stöld men andra omständigheter kan tala i motsatt riktning. Det går därmed inte att ge ett helt säkert svar på din fråga.

Förutom dessa juridiska aspekter kan affären såklart välja att ta icke-juridiska åtgärder. De kan till exempel säga att du inte får handla där mer eller att du inte längre får använda självskanning. Dessa åtgärder kräver inget direkt juridiskt stöd och du kan inte heller göra något åt dem eftersom affären bestämmer med vem och hur de gör affärer (så länge det inte t.ex rör sig om diskriminering).

Jag hoppas du har fått ett någorlunda svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare