FrågaFAMILJERÄTTGod man26/07/2021

God man vid försäljning av fastighet

Hej!

Min pappa är dement och har sedan några månader beviljats permanent vård- och omsorgsboende. Pappa kan inte orientera sig till tid och rum. Hans tillstånd kommer bara att försämras och han kan aldrig flytta hem igen. Mamma bor kvar i deras gemensamma hus men vill sälja huset och flytta då det är för stort för henne att ta hand om inkl gräsklippning, skottning, vedhuggning mm.

Pappa tror ibland att han fortfarande bor hemma och att han kan fixa allt så han vill inte sälja huset. Ska mamma tvingas bo kvar då? Skulle det bli juridiskt bindande om han trots demens skriver under en fullmakt att mamma får sälja huset?

Skulle en förvaltare kunna vara ett alternativ? Känns konstigt för mamma tar hand om alla hans räkningar och har inget emot det. Att han skulle få hälften av pengarna är ju självklart. Hela situationen är tragisk men jag lider med mamma som är helt slut.

Mvh Linda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Dessvärre är en fullmakt som ger er mamma rätt att sälja huset uteslutet på grund av lagen om verkan av avtal som slutits under psykisk störning. Möjligheten till en god man finns dock i 11 kap. 4 § föräldrabalken (FB). När en fastighet ska säljas måste dock den goda mannen ha godkännande från en överförmyndare enligt 14 kap. 11 § FB.

Avslutningsvis hade jag rekommenderat att ansöka om en god man för er far enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken.

Hoppas du känner att din fråga besvarats och stort lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare