Graffiti: konst eller brott?

Hej!

Kan man bli åtalad om man har ett Instagram konto där bilder läggs upp på graffiti av olika ytor samt att man säljer sin konst under samma namn i person och träffar kunderna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om du kan bli åtalad för något brott om du har ett konto på sociala medier där du lägger upp bilder på graffiti och från samma konto säljer konst. Utifrån det du skriver i frågan är det svårt att veta om konsten du säljer är samma slags graffiti eller någon annan typ av konst än det som är på bilderna på kontot. Jag kommer i mitt svar utgå från att bilderna är graffiti och att du inte skriver att det är du som har gjort graffitin.

Är det olagligt att måla graffiti?

Om det man förstör eller skadar egendom på ett sätt som är dåligt för någon annan är det skadegörelse (Brottsbalken (BrB) 12:1). Graffiti kan vara skadegörelse.

Är det olagligt att lägga upp bilder på skadegörelse?

Även om man inte själv begår ett brott kan det vara ett brott att uppmuntra någon annan att göra det. Det kan vara ett brott om det är stämpling eller anstiftan (BrB 23:2 st. 3 eller BrB 23:4 st. 2).

Sammanfattning

Graffiti kan räknas som ett brott, och att uppmuntra andra till brott kan vara brottsligt. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare