Grannen sågade ner häcken

Grannen har sågat ner hela häcken mellan våra tomter.Häcken var våran häck.Dom har inte försökt ta kontakt med oss,trots att en annan granne påtalade att så borde ske.Vi har ett fritidshus och har därför inte varit där över vintern.Döm ska återställa med en tuijahäck ,men hela förfarandet känns inte ok.Vad gäller egentligen?Mina föräldrar som äger sommarstugan är i 90årsåldern blev upprörda ,när dom såg vad som hänt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För att en granne ska få rätt att ta ner er häck krävs dels att häcken orsakar en olägenhet för grannen, dels att grannen påtalat detta för er och gett er möjlighet att åtgärda olägenheten först (Jordabalk 2 kap 3 §). Som jag förstår det så kontaktade inte grannen er innan denne tog ner er häck. Det är brottsligt och kan gå under antingen skadegörelse(Brottsbalk 12 kap 1 §) eller egenmäktigt förfarande(Brottsbalk 8 kap 8 §). Ni kan alltså polisanmnäla dem för brottet. En rättsprocess kan dra ut på tiden och riskera relationen mellan er och era grannar, så om ni kan komma överens om en ersättning eller gottgörelse med grannarna är det ett smidigare och enklare sätt att komma till rätta med situationen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare