FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt04/08/2020

Gränsdragningen mellan gåvor och skattepliktig ersättning för utfört arbete, vad gäller?

Jag och min syster sköter sedan ett par år om vår mor som efter ett antal bäcken- och lårbensbrott har svårt att sköta sig själv. Hon har blivit erbjuden och provat olika varianter av hemtjänst men vill inte att, för henne okända människor skall komma hem till henne. Till saken är att hon är nästan döv och även att hon har en begynnande demens. Jag och min syster, som själv är pensionär turas om varje dag att besöka, handla, tvätta, åka på utflykter, hjälpa till att ta sig till Vårdcentralen etc. Sedan ett par år sköter jag mors ekonomi då hon gett mig en fullmakt till det. Vår mor har relativt mycket besparingar, som mer eller mindre legat orörda i drygt 20 år sedan vår far dog och hon har absolut inget intresse av dessa och vi har nu diskuterat att vi månatligen skall ge mig och min syster någon rimlig ersättning för det jobb vi lägger ned. Ett rimligt (även om det är lågt med tanke på det jobb vi lägger ned) belopp har vi tänkt ligga på 3000 kr/mån. Finns det några skattemässiga saker att tänka på här? Skall det ses som en ersättning eller gåva? En sak som komplicerar det hela är ett vi har även en till bror, pensionär och sedan länge alkoholiserad som vi har mycket liten kontakt med. Under de senaste åren även mycket frånvarande i relationen till vår mor och inget som helst stöd, kanske snarare motsatsen. Skulle han i efterhand kunna säga att vår ersättning är ett förskott på arvet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss på Lawline,

UTREDNING

Jag tolkar ditt ärende enligt följande. Du och din syster svarar för omsorgen av er gemensamma mamma som i dagsläget har svårt att ombesörja hennes dagliga spörsmål på egen hand. Jämte detta har en fullmakt ställts ut vilken även bemyndigar dig att sköta om alla hennes ekonomiska förehavanden. Mot bakgrund av den relativt tunga arbetsbördan som är hänförlig till skötseln av er mamma har ni nu funderat på att betala ut en månatlig ersättning om 3000 kr vardera. Och detta genom likvida medel på diverse bankkonton som till dags dato tillhör er mamma. Du undrar därför om det nu sagda kan utlösa någon form av beskattning eller om ersättningarna möjligen skulle kunna betraktas som rena gåvor. Vidare har du och din syster ytterligare en bror, vilken ni såvitt jag förstår inte har särskilt mycket kontakt med då denne mestadels har varit frånvarande de senaste åren. Kopplat till detta önskar du få svar på huruvida er bror skulle kunna likställa de ifrågavarande ersättningarna med ett förskott på arv. Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid besvarandet av dina två frågor följer enligt nedan.

Ärvdabalken (ÄB).

Inkomstskattelagen (IL).

Och i viss mån socialavgiftslagen (SAL).

Din första fråga - Blir de tilltänkta ersättningarna att betrakta som tjänsteinkomster?

I Sverige finns tre inkomstslag; Inkomst av tjänst (10-12 kap. IL), inkomst av näringsverksamhet (13-40 kap. IL) och inkomst av kapital (41-43 kap IL). Om förutsättningarna för att hänföra en specifik inkomst till något av inkomstslagen brister är denna i princip skattefri. Skattefrihet kan även föreligga enligt 8 kap. IL, i vilket bland annat regler om hur gåvor ska hanteras står att finna. I det förstnämnda inkomstslaget, inkomst av tjänst, beskattas lön och andra ersättningar för utfört arbete i en anställning. Hit räknas också vederlag för sådana prestationer som utförts utanför ett formellt anställningsförhållande och som inte går att härleda till något av de övriga inkomstslagen. Detta innebär följaktligen att uppdrag och annan varaktig eller tillfällig inkomstgivande verksamhet anses utgöra tjänsteinkomster om den aktuella inkomsten inte ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet eller kapital (10 kap. 1 § 1-2 st. och 11 kap. 1 § 1 st. IL). I lagmotiven anges att inkomstslaget tjänst ska fungera som en allmän uppsamlingsplats för alla ersättningar som någon erhållit på grund av egen prestation eller verksamhet och som inte är hänförliga till något annat inkomstslag (prop. 1989/90:110, s. 308).

Notis 1: I lagmotiven framhålls lagstiftarens syften med en viss lag och dessa kommer till uttryck i de så kallade förarbetena, vilka utgör alla de statliga utredningar som alltid har föregått en ny lagstiftningsprodukt.

Mot detta står benefika förvärv och rättsfiguren gåva, vilken är undantagen inkomstbeskattning (8 kap. 2 § IL). En gåva kännetecknas av en konstaterad förmögenhetsöverföring som skett frivilligt där gåvogivaren (er mamma) med gåvoavsikt har överfört ett värde till gåvotagaren (du och din syster). Brister någon av de här tre delarna utgör transaktionen inte en gåva och blir således föremål för beskattning. Gränsen mellan skattefria gåvor och skattepliktig ersättning är inte helt tydlig och har prövats i ett stort antal rättsfall i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD). Det gåvorekvisit som brukar vålla störst tolkningsproblem i rättstillämpningen är gåvoavsikten. Om gåvan i själva verket ges för någon typ av utförd prestation kan gåvoavsikt hos givaren i många fall inte anses föreligga varför denna istället kommer att betraktas som en tjänsteinkomst (10 kap. 1 § och 11 kap. 1 § IL). Begreppet tjänsteinkomst har redan behandlats ovan och där framgick att något formellt anställningsavtal och/eller uppdragsavtal inte behöver ha träffats mellan parterna utan det räcker ofta med någon form av ekonomisk ersättning för utfört arbete. Viktiga faktorer är dock relationen mellan givaren och mottagaren, det tillhörande syftet med överlåtelsen och gåvans värde (HFD 2017 ref. 38 I-III). Vidare har HFD uttalat att en nära personlig relation mellan parterna (exempelvis inom en familj) starkt talar för att överlåtelsen kan vara benefik och således ren och därför presumeras utgöra en gåva (HFD 2016 ref. 69).

Notis 2: HFD styr rättspraxis på skatterättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar HFD så kallade prejudikat (normerande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (förvaltningsrätter och kammarrätter) informellt har att följa. Högsta förvaltningsdomstolen hette tidigare Regeringsrätten varför äldre domar avkunnande i HFD kan ha refererat som börjar på "RÅ".

Givet det ovan anförda torde de månatliga ersättningar som ni planerar att lyfta vara beskattningsbara förvärvsinkomster på grund av den tämligen klara koppling som råder mellan era arbetsprestationer och de aktuella ersättningarna, vilket i så fall betyder att dessa blir skattepliktiga i inkomstslaget tjänst. Som en skatterättslig konsekvens utav detta kommer er mamma att ikläda sig rollen som arbetsgivare varför hon även kommer att bli skyldig att betala sociala avgifter i form arbetsgivaravgifter på era respektive bruttolönebelopp (2 kap. 1 och 10 §§ SAL). För det fall det ändå skulle vara tal om faktiska gåvor aktualiseras naturligtvis ingen skyldighet för er mamma att erlägga några arbetsgivaravgifter (2 kap. 12 § 1 p. SAL). Men min bedömning är trots allt att så inte är fallet. Och med tanke på det aktuella sjukdomstillståndet och utan att känna till de närmare omständigheterna har jag svårt att avgöra huruvida det faktiskt föreligger någon verklig gåvoavsikt. Utifrån din ärendebeskrivning och mot bakgrund av fullmakten finns det dessutom mycket som talar för att er mamma inte har medvetandegjorts om beslutet avseende ersättningarna.

Din andra och sista fråga - Kan er bror i efterhand hävda att ersättningarna ska utgöra förskott på arv?

De arvsrättsliga reglerna syftar i mångt och mycket till att åstadkomma rättvisa mellan arvingarna varför gåvor som arvlåtaren överlämnat under sin livstid kan komma att avräknas vid arvskiftet. Om en arvlåtare under sin livstid ger en bröstarvinge (barn) en gåva presumeras denna utgöra ett förskott på arv eftersom utgångspunkten inom arvsrätten är likabehandling, vilket innebär att bröstarvingarna tar lika lott i arvlåtarens kvarlåtenskap (2 kap. 1 § 2 st. och 6 kap. 1 § ÄB). Detta är dock möjligt att undvika genom att arvlåtaren (er mamma) föreskriver att gåvan inte ska betraktas som ett förskott på arv. Men vid ett förskott på arv ska värdet på den aktuella gåvan adderas till det värde som den totala kvarlåtenskapen uppgår till innan fördelning mellan bröstarvingarna äger rum. Men utifrån ett scenario där ersättningarna i fråga bedöms vara skattepliktiga för dig och din syster och därmed inte att anse som gåvor är min uppfattning att den civilrättsliga bedömningen blir densamma (= ej gåva) varför er bror inte torde kunna hävda att detta utgör något förskott på arv.

Sammanfattning och ytterligare rådgivning

Sammantaget kan följande konstateras. De allmänna gåvokriterierna måste vara uppfyllda för att ovanstående ska anses utgöra giltiga gåvor och därmed förskott på arv. Dessa bygger på frivillighet hos givaren, en konstaterad gåvoavsikt hos densamme och en genomförd förmögenhetsöverföring. Enligt min mening är det svårt att med säkerhet kunna fastställa om alla gåvorekvisit verkligen är uppfyllda. Istället talar den ganska tydliga kopplingen till de utförda arbetsprestationerna för att det rör sig om skattepliktiga tjänsteinkomster, vilka du och din syster därför bör ta upp i inkomstslaget tjänst. Och detta utlöser också en skyldighet för er mamma att betala arbetsgivaravgifter på basis av storleken på de månatliga utbetalningarna.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan, via den kostnadsfria telefonrådgivningen eller ånyo genom några av våra betaltjänster. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Skype och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vår byrå inte arbetar med skatterätt. Däremot kan vi naturligtvis vara er behjälpliga i alla typer av civilrättsliga göromål såsom vid upprättande av avtal och andra välbehövliga handlingar

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare