Gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden samt fråga om påföljd

Hej, jag var under helgen på festival och åkte fast för jag var för påverkad. Jag fick kissa vilket kommer visa positivt på kokain och jag hade ca ett gram på mig. Läste att om mängden innehav kokain överstiger 0.7 gram så blir man dömd till narkotikabrott av normalgraden och inte ringa narkotika? Jag åkte fast för ringa narkotika för ca 6 månader sen, jag klarade mig då undan på böter då jag tidigare är ostraffad. Vad kan jag vänta mig för straff då det är andra gången under så kort period? Det står att narkotika av normalgraden ger 14 dagar-3 års fängelse.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har gjort dig skyldig till narkotikabrott av normalgraden

I det aktuella fallet har du både brukat och innehaft kokain. Därmed har du gjort dig skyldig till narkotikabrott enligt 1 § sjätte punkten narkotikastrafflagen. Frågan är om denna gärning kan anses vara ringa, dvs ringa narkotikabrott. I 2 § narkotikastrafflagen anges det att en gärning som utgör brott enligt 1 § ska klassas som ringa om arten och mängden narkotika samt omständigheterna i övrigt talar för det.

Att domstolen beaktar arten av narkotika innebär att gärningar som inbegriper tyngre typer av narkotika, såsom kokain, oftast klassas som narkotikabrott av normalgraden.

Domstolen lägger som sagt även vikt vid mängden narkotika vid bedömningen av hur gärningen ska rubriceras. Sannolikheten för att domstolen kommer fram till att det rör sig om narkotikabrott av normalgraden ökar givetvis ju större mängden är.

Om en gärning innefattar tyngre typer av narkotika krävs det en mindre mängd för att domstolen ska rubricera gärningen som narkotikabrott av normalgraden.

I NJA 2008 s. 653 slog Högsta domstolen fast att ett innehav av 0,73 gram kokain för eget bruk utgjorde narkotikabrott av normalgraden. I ditt fall blev du tagen av polisen med cirka ett gram kokain. Med allra största sannolikhet kommer därför gärningen anses som narkotikabrott av normalgraden.

Vilken påföljd kommer du få?

Precis som du själv är inne på är straffskalan för narkotikabrott 14 dagar- 3 år. Maximum på 3 år följer av 1 § narkotikastrafflagen och minimum på 14 dagar följer av 26 kap. 1 § brottsbalken.

Innan domstolen bestämmer vilken påföljd som är aktuell ska den först ta ställning till gärningens straffvärde. Straffvärdet uttrycks antingen i termer av fängelsetid eller antal dagsböter och bestäms i enlighet med 29 kap. 1-3 § brottsbalken. Enkelt uttryckt kan man säga att straffvärdet reflekterar hur allvarlig gärningen är.

Det är svårt att ange exakt vilket straffvärde din gärning motsvarar. I NJA 2008 s. 653 kom Högsta domstolen fram till att gärningen hade ett straffvärde motsvarande fängelse i 14 dagar. Mot bakgrund av det rättsfallet skulle jag uppskatta straffvärdet för din gärning till fängelse i 2-3 månader. Som kommer att framgå nedan behöver detta inte nödvändigtvis betyda att du döms till fängelse.

I 30 kap. 4 § brottsbalken anges en presumtion mot fängelse som domstolen har att följa. Denna presumtion kan brytas med hänsyn till brottslighetens straffvärde, art samt återfall i brottslighet. Enligt praxis bryts presumtionen om straffvärdet uppgår till fängelse i tolv månader eller mer, vilket din gärning inte gör. Dock anses narkotikabrott vara av sådan art att presumtionen kan brytas på den grunden. Dessutom har du återfallit i likartad brottslighet inom en relativt kort tidsperiod. Min bedömning är därav att presumtionen mot fängelse bryts i ditt fall.

Även om presumtionen mot fängelse är bruten innebär detta inte per automatik att du kommer dömas till en sådan påföljd. Domstolen ska nämligen i detta skede ta ställning till om det finns särskilda skäl för villkorlig dom eller skyddstillsyn (30 kap. 7 § andra stycket brottsbalken och 30 kap. 9 § andra stycket).

Om domstolen anser att särskilda skäl finns kommer du antingen få:

-villkorlig dom (i regel förenat med samhällstjänst) eller

-skyddstillsyn (i regel förenat med kontraktsvård, samhällstjänst, dagsböter eller fängelse).

Om domstolen inte anser att sådana skäl finns kommer du dömas till ett kortare fängelsestraff som troligtvis uppgår till ett par månader.

Vänligen

Oscar StenmarkRådgivare