FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/11/2019

Grupparbete i privatjuridik

Hej,

Jag har ett grupparbete i privatjurdik och vi har fått ett case att jobba med. Vi undrar vad Johan har för rättigheter i det här sammanhanget och vad han kan göra mot Julias avsikter. Har Malin något att säga om det här?

Julia och Johan gifte sig år 2000. De har ett barn tillsammans, Malin född 2001.

De bor alla tillsammans i en hyresrätt om fyra rum och kök i centrala Stockholm.

Lägenheten köpte Johan svart innan han träffade Julia.

Åren går och Julia och Johan känner att de alltmer glider ifrån varandra. Saker och ting förbättras inte av att Johan efter det att han har sagts upp från sitt arbete drabbas av allvarliga alkoholproblem.

I augusti 2018 beslutar sig Julia sig för att hon omedelbart vill skiljas. Hon säger också i samband med detta att hon vill att Malin ska bo med henne framöver och att det då blir lämpligast att hon (Julia) tar över lägenheten och att Johan flyttar ut därifrån.

Johan blir chockad och förvirrad av beskedet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Lawline besvarar dessvärre inte skolfrågor så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med denna fråga. Jag hänvisar dig till relevant kurslitteratur på familjerättens område och lagtext.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare