Gymavtal uppsägningstid

Hej!

Jag har ett gymavtal som just löpt ut. Man betalar i förskott för nästa månad den 25:e.

När jag i dessa coronatider inte kan träna som vanligt, och ingen vet hur länge krisen kan vara, tänkte jag att jag skulle säga upp kontraktet (för att sedan teckna ett nytt avtal när det är fritt fram för oss 70 plussare att träna igen). Jag sa alltså upp mitt kontrakt häromdagen (26:e mars). Då får jag ett svar där man skriver att jag får betala för april, maj och juni. Det blir tre månader trots att avtalet säger 2 månaders uppsägningstid.

Jag protesterar (för principens skull) och får då ett nytt svar där man säger att två månader innebär två dragningar, och eftersom dragningen för april redan var gjord när jag sa upp kontraktet räknas inte den utan första dragningen blir alltså den 25 april. Jag tycker det låter helt bakvänt. Vad säger ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din information som att ditt gymavtal har en uppsägningstid på två månader samt att du betalar avgiften den 25e varje månad. Avgiften avser den nästkommande månaden.

Ifall det är fråga om en uppsägningstid måste du fortsätta att betala avgiften under uppsägningstiden. Den uppsägningstid som framkommer i gymavtalet är den som gäller.

I detta fall

Uppsägningstiden kan komma att löpa under april och juni. Anledningen är att du redan hade betalat aprils avgift innan du sade upp gymavtalet.

Genom att säga upp avtalet den 26e mars (efter att du hade betalat aprils avgift) börjar uppsägningstiden att löpa först nästa månad, den 25e april. Detta medför att du uppsägningstiden löper under de två nästkommande månaderna, maj och juni.

Mitt tips är att du läser igenom avtalet som du har upprättat med gymmet för att få en tydligare bild av vad det är för villkor som gäller.

Om du vill ha mer information om gymavtal kan du läsa mer här (konsumentverket).

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare