Ha kvar hyresrätt efter att en närstående avlidit

Hej

Hur länge kan man ha kvar en hyresrätt eftet sin avlidna mamma.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Som jag förstår det, undrar du över hur länge du kan ha kvar hyresrätten efter att din mamma avlidit. Jag förutsätter att du bott tillsammans med henne.

Svaret på din fråga kan du hitta i 12 kap. 34 § Jordabalken. Bestämmelsen anger att en hyresgäst, får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Detta gäller även vid dödsfall.

Kraven som uppställs i bestämmelsen är följande:

Kravet på närstående räknas barn, föräldrar, andra nära släktingar, annan som hyresgästen bott med under äktenskapsliknande former, men även personer som hyresgästen annars av särskilda omständigheter kan anses ha ett nära samband till.

Kravet på varaktighet är oftast 3 år, men undantag framkommer i praxis där man godtagit en kortare period pga. oförutsägbara händelser eller dödsfall. När det gäller sammanboende ska ni haft gemensamt hushåll, använt lägenheten tillsammans och om ni umgås.

När det gäller överlåtelsen, ska det räcka med att den nya hyresgästen har möjlighet att betala hyran.

I ditt fall, bör du kunna ha kvar hyresrätten så länge du kan betala hyran.

Hoppas detta svar var till en hjälp, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare