Häktningsort

Hej! Jag har en vän som blev gripen i en annan stad? Och nu är personen häktad. Innebär det att personen är häktad i staden som hen greps i?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vanligtvis sitter man häktad i den stad där rättsprocessen ska äga rum. Om en gärningsperson begått brott på en plats, men blir gripen när denne åkt därifrån eller bor i annan stad, kan man sedan överlämna gärningsmannen till häktet i den ort som processen ska äga rum.

Jag skulle föreslå dig att häktet i den ort som din vän blev gripen, alternativ den ort där han bor!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Anneli AlchahinRådgivare