Hämta en familjemedlem till Sverige

Hej,jag är en tjej som är på 15års åldern och har svensk medborgarskap. Undrar ifall jag kan ansöka om att min pappa (syrien) ska flytta och bo med mig. Jag är inte ensamkommande då är jag här med min mamma. Hur gör jag nu? Och vad är det som gäller?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din pappa är medborgare i ett land utanför EU och vill flytta till en familjemedlem i Sverige behöver din pappa uppehållstillstånd. Din pappa kan i undantagsfall få uppehållstillstånd för att flytta till en familjemedlem i Sverige som inte är eller ska bli din make, maka, sambo. Det kan gälla till exempel barn över 18 år och föräldrar till ett vuxet barn som bor i Sverige. Även föräldrar som vill flytta till ett minderårigt barn har möjlighet att få uppehållstillstånd. Familjemedlemmen i Sverige ska ha fått permanent uppehållstillstånd.

Därför kommer du i detta fall behöva söka upptillstånd för din pappa och detta gör du på migrationsverkets hemsida, alternativt ber om råd från någon av våra jurister. Vill du ha mer rådgivning eller hjälp?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare