Handarbete i förhållande till upphovsrätt och mönsterskydd

Hej,

Om jag stickar en tröja efter någon annans mönster, det vill säga en exakt beskrivning av hur tröjan ska stickas, kan då personen som skrivit mönstret/beskrivningen neka mig att sälja tröjan som jag stickat efter den beskrivningen? Om jag tex vill starta en verksamhet där jag stickar och säljer egengjorda plagg?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är tillåtet för dig att sälja plagg som du har stickat efter någon annans mönster, eller om ägaren till stick-mönstret kan neka dig tillåtelse att sälja sådana plagg.

Din fråga regleras i upphovsrättslagen och mönsterskyddslagen

Det är otillåtet att utan tillstånd sticka enligt ett upphovsrättsskyddat mönster med syftet att sedan sälja det stickade plagget.

Skrivna mönster/beskrivningar räknas som verk som kan bli skyddade med upphovsrätt.

Den som med konstnärlig ambition skapar ett mönster kan få upphovsrätt för verket (1 kap 1 § URL). Rätten uppstår i och med skapandet om mönstret/beskrivningen har tillräcklig verkshöjd. Vad som menas med tillräcklig verkshöjd är att verket ska vara tillräckligt originellt och att upphovsmannen självständigt skapat verket. Upphovsrätt innebär en ensamrätt till verket. Ensamrätten innebär att det är förbjudet för andra än upphovsmannen att exempelvis sälja verket utan upphovsmannens samtycke. (1 kap. 2 § URL).

En design kan vara skyddad av mönsterrätt

Den som har skapat ett mönster alternativt äger rätten till ett mönster kan genom registrering hos patent- och registreringsverket (PRV) få ensamrätt till mönstret (1 a § MSL). Vad som avses med mönster är en skapad design eller idé. En förutsättning för att få mönsterskydd är att mönstret är nytt och tillräckligt särpräglat (2 § MSL). Vad detta innebär är att det inte får finnas ett annat mönster som är identiskt alternativt ger samma helhetsintryck till en kunnig användare. Den som har ett mönsterskydd har ensamrätt till det aktuella mönstret. Ensamrätten innebär att det är förbjudet att exempelvis sälja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten (5 § MSL).

Vad innebär detta för dig

Skrivna mönster/beskrivningar blir skyddade med upphovsrätt direkt vid skapandet, under förutsättning att verket har tillräcklig verkshöjd. Det krävs ingen registrering eller dylikt för upphovsrätt. Upphovsrätten får till följd att det är otillåtet att sticka ett plagg enligt ett upphovsrättsskyddat mönster med syftet att sälja plagget. För att detta ska vara tillåtet krävs samtycke från upphovsmannen. Med andra ord får du alltså endast sälja stickade plagg som du designat själv eller som du exempelvis köpt rätten att sälja. Även mönsterrätten kan stå i vägen för rätten att sälja plagg med en design som skapats av någon annan. Så är fallet om en person har designat eller skapat en idé till ett plagg som denne fått ett registrerat mönsterskydd till. Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att ägaren till plaggets mönster/beskrivning nekar dig tillåtelse att sälja tröjorna du stickat utifrån deras mönster. Varken upphovsrätten eller mönsterskydd hindrar dock personligt bruk. Du får alltså använda någon annans mönster eller design för att sticka en tröja som du själv ska behålla eller ge bort till någon i present.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare