Hantverkare kräver pengar för arbete vi inte köpt

Hej.

I våras renoverades vårt badrum pga vattenskada. Det var en olycka som orsakats av tidigare hantverkare, vilka tog skulden.

Elektrikern som sedan återställde el-delen i badrummet påstår enligt en faktura att vi beställt massa extra. Såsom dimmer, uttag, strömställare och annat. Fast vi absolut inte gjort det. Han har inget skrivet på att vi skulle gjort det eller att det på något vis skulle godkänts av oss.

Alltså, frågan har aldrig ställts till oss om vi önskar eller godkänner detta.

Och innan skadan fanns redan alla uttag knappar och dimmer i badrummet så inte ens där finns det något att tala om.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter som om elektrikern helt enkelt försöker lura er. Har ni inte beställt dessa extratjänster har elektrikern ingen rätt att självmant utföra dem eller ta betalt för dem. Undantaget skulle vara ifall det fanns ett behov av att utföra dessa tilläggsarbeten men då skulle elektrikern kontaktat er och diskuterat detta. Om elektrikern inte kunde nå er skulle denne endast haft rätt att utföra tilläggsarbetet om priset för det var lågt i förhållande till tjänsten i övrigt eller om det fanns särskilda skäl att anta att ni ville ha gjort tilläggsarbetet (8§ konsumenttjänstlagen). Ingen av dessa förutsättningar verkar vara aktuella i ert fall. Elektrikern har då inte rätt att kräva betalning.

Mitt råd är att ni inte betalar för tilläggsarbetet utan endast den tjänst ni beställde från början. Försök reda ut situationen på ett vänligt sätt så att ni undviker en utdragen tvist. Förmodligen kommer inte elektrikern ta det till domstol - det är dyrt och denne verkar sakna bevis för sin sak - men det finns aldrig någon garanti och jag vill inte att ni hamnar i en jobbig domstolsprocess.

Adam WinqvistRådgivare