Har arbetsgivaren en skyldig att informera mina kollegor om att jag slutar på jobbet?

Hej,

Jag hitta inte svar till min funderingen och uppskattar era svar.

Vid uppsägning, jag hade velat berätta för mina kollegor själv. Helst cirka en månad innan för att slippa femtitusen frågor varför, när? Och vårt jag ska?

Jag undrar om min chef är skylldig att informera mina kollegor om min uppsägning så fort jag säga upp mig vid tillsvidare anställningen?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om anställning regleras i lagen om anställning (LAS).

Det framgår dock inte av denna lag eller någon annan lag om att arbetsgivaren är skyldig att informera de andra anställda om någons uppsägning. Det kan emellertid märkas av genom att arbetsgivaren håller anställningsintervjuer. Jag skulle rekommendera dig att be din arbetsgivare att inte informera dina kollegor om att du har sagt upp dig och så får man hoppas på att hen inte nämner det.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare