FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/04/2021

Har arbetsgivaren rätt att byta ut bilarna från manuell till automat?

Arbetar i en kommunal gruppbostad. Vi har haft bil på boendet som är manuell. Nu ska denna bytas ut till automat. Jag känner mig väldigt osäker stt köra automat. Har haft körkort i 30 år och två gånger kört automat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framkommer inte någon direkt fråga i ditt meddelande men om du behöver juridisk hjälp kan jag redogöra för vad som gäller angående om din arbetsgivare har rätt att bestämma bytet eller inte.

Utgångspunkten är att en arbetsgivare har rätt att bestämma när, var och hur arbetet ska utföras – i den mån inte annat följer av avtal eller lag. Det finns ingen lag som reglerar användning av automat eller manuell körning av bilar i arbetet och då bestämmer alltså arbetsgivaren som utgångspunkt vad som gäller.

Möjligen skulle en förhandlingsskyldighet föreligga i förhållande till det kollektivavtalsbärande fackförbundet på arbetsplatsen. Om arbetsplatsen har kollektivavtal föreligger denna skyldighet i princip alla situationer som utgångspunkt, allt från små vardagliga frågor till tunga organisatoriska frågor (11 § MBL).

Om arbetsplatsen inte har ett kollektivavtal gäller förhandlingsskyldighet när det handlar om viktigare förändringar av arbets- eller anställningsförhållandet för enskilda medlemmar i facklig organisation, vilket inte verkar vara fallet i denna fråga (13 § MBL).

Om detta inte var svar på din fråga alternativt om du undrar något annat, kan du alltid höra av dig till Lawline igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare