Har arbetsgivaren rätt att kräva intyg vid vård av sjukt barn?

Hej! Jag har hamnat i konflikt med arbetsgivaren, där hen kräver nån slags kvitto eller intyg att jag har verkligen vabbar annars lägger hen mig som ogiltig frånvaron från jobbet. Har arbetsgivaren rätt att kräva nån slags intyg att jag verkligen har vabbat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din arbetsgivare kan kräva att du som arbetstagare ska lämna intyg för att styrka din rätt till ledighet för vård av sjukt barn (VAB).

Arbetsdomstolen har i rättsfallet AD 2013 nr 63 konstaterat att en arbetsgivare inte kan kräva att få ett läkarintyg avseende barnets sjukdom vid ledighet för VAB. Om barnets sjukfrånvaro varar i längre än sju dagar (även helgdagar räknas med), är du som vabbar däremot skyldig att för Försäkringskassan visa upp ett läkarintyg. Din arbetsgivare kan dock inte kräva ett sådant intyg, varken från dig eller direkt från Försäkringskassan.

I kollektivavtal kan det dock finnas krav om att de anställda ska visa ett utdrag från Försäkringskassan över antal dagar med föräldrapenning, bland annat för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera rätten till föräldralön.

Mitt råd är att du begär ett utdrag från Försäkringskassan över de dagar som du har vabbat och ger detta till arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare