Har banken någon skyldighet att upplysa en om att man ha ett borgensåtagande hos dom, exempel en gång per år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banken har ett eget intresse av att underrätta borgensmannen, om än inte skyldighet, om dennes åtagande eftersom borgensåtagande preskriberas tio år (2 § första stycket preskriptionslagen, PreskrL) efter tillkomsten om inte preskriptionen avbryts (5 § PreskrL), t.ex. genom skriftlig erinran. Borgensåtagandet kan preskriberas oberoende av om den skuld som säkrar har preskriberats eller inte. Men om skulden preskriberas så preskriberas även borgensåtagandet (accessorisk preskription) (8 § andra stycket PreskrL och rättsfallet NJA 2014 s. 107). Innebörden av preskription är att borgenären förlorar sitt anspråk mot gäldenären för sin fordran.

Banken måste således avbryta preskriptionen minst en gång för varje tio-års-period. Sannolikt sker det oftare av olika, affärsmässiga skäl.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare