FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2020

​Har banken rätt att förstå syftet med mina transaktioner?

hej min man bor i dubai och han överför pengar till mig o till våran son 20000kr varje månad som hjälp o gåva. banken ville ha underlag på mannens inkomst o vad han jobbar med och det har jag lämnat in. kommer jag att få framtids problem med skatten? nu har d gått fem månader varje månad får jag mejl från banken frågar om vissa swish som jag skickar och får det rör sig om 1000-3000 kr jag börjar blir less och irriterad hur länge får de hålla med sånt och har de rätt o övervaka hur jag spenderar mina pengar? och om de misstänker penningtvätt hur länge ska de hålla på övervakning och be om underlag för varje swish jag skickar o tar emot!!! kan jag klaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (förkortning ⇒ penningtvättslagen) kommer att bli aktuell för att svara på din fråga

Jag kommer först att förklara varför banker arbetar som de gör och dess syfte, därefter kommer jag att redogöra för dig om banken har rätt att övervaka dina transaktioner.

Vad är penningtvätt?

Penningtvätt innebär kort att någon fått pengar genom olaglig verksamhet (exempelvis narkotikabrott) som sedan överförs på ett sätt som får dem att se lagligt förtjänade ut. Alla banker i Sverige omfattas av Penningtvättslagen och det innebär att som bank har man en hel del förpliktelser (skyldigheter) att uppfylla, 1 kap. 6 § penningtvättslagen.

Hur arbetar banker för att uppfylla sina förpliktelser enligt penningtvättslagen?

En bank uppfyller sina förpliktelser enligt penningtvättslagen genom att ställa frågor till kunden som hjälper banken att förstå exempelvis syftet med en viss transaktion. Du använder bankens produkter och tjänster exempelvis bankkonto, kort etc. därför är det ytterst viktigt att bankens tjänster inte används för något olagligt, 2 kap. 1 § första stycket penningtvättslagen.

Banken måste göra en bedömning i ditt fall, eftersom du har fått en viss summa varje månad från en person som banken inte överhuvudtaget känner och en summa som kommer från utlandet. Det är därför viktigt att banken ställer frågor till dig för att förstå syftet med varför du har fått pengarna, från vem och vad de ska användas till. För att banken ska veta vem det är som har gjort överföringen är det viktigt att underlag (bevis) finns, med andra ord har banken agerat rätt i ditt fall. Genom underlag vet banken vem det är och kan på så vis förstå bättre syftet med dina transaktioner. Banken ska även ta med geografiska riskfaktorer som i detta fall inkluderar utlandsbetalningar, 2 kap. 1 § andra stycket penningtvättslagen.

Hur länge övervakar banken?

Hur länge banken övervakar kan jag inte svara på, för att varje bank har sina rutiner och riktlinjer. Men ha i åtanke att din bank 'övervakar' inte utan banken försöker förstå dina transaktioner och varför du har fått pengar från utlandet.

Om du kommer att få skatterättsliga konsekvenser kan jag inte svara på, för att det är beroende på vad banken har kommit fram till.

Sammanfattningsvis har din bank agerat rätt enligt penningtvättslagen det vill säga att banken har rätt att fråga syftet med dina transaktioner. I och med att din bank har agerat rätt enligt lag och regelverk skulle jag säga att överklaga kommer inte att ta dig vidare i detta fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Är det något ytterligare som du undrar rekommenderar jag starkt Lawlines jurister.

Glad valborg!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare