Har barn rätt att förfoga över dement förälders tillgångar?

Hej,

Min mamma är 93 år och bor på ett äldreboende hon har på senare tid blivit åldersdement och har ingen kontroll på sin ekonomi. Vi är 4 syskon, och min mamma är ensam ägare till ett sommarställe. ( i ett grannland) Min ena bror har vid flera tillfällen för över större summor pengar från hennes konto ( i Sverige) till det andra landet, och på eget bevåg beställt jobb som utförts på sommarstället utan att stämma av det med oss andra syskon. Vad är det juridiskt som gäller här? Har han rätt att göra så? Vi äger inte sommarstället och min mamma har inte varit där på flera år pga av sin ålder. Det är väldigt svårt att ta en diskussion med honom då han alltid vill ha rätt och alltid agerar i mothugg. Så min fråga är hur får man som barn förfoga över sina föräldrars pengar och konton?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en komplicerad fråga, för att få lov att göra dessa överföringar krävs rent formellt din mammas samtycke eller att din bror har en fullmakt att tillvarata din mammas ekonomiska intressen. Eftersom du inte nämner någon fullmakt så förutsätter jag att det inte finns. Annars krävs det att din mamma samtycker men i och med hennes åldersdemens i detta fall kan det vara svårt att få fram hennes vilja och de som kan ha motstående intressen av vad hennes pengar används till är ni resterande 3 syskon som kommer ärva henne.

Jag skulle först ge dig rådet att ni 4 syskon sätter er ner och diskuterar saken även om din bror är svår att diskutera med. Din bror har ingen rätt att bestämma över er mammas pengar utan det kräver hennes samtycke, kan ni inte komma överens så kan det vara ett alternativ att ansöka om att er mamma blir tilldelad en utomstående god man, detta görs genom en ansökan till tingsrätten. På detta sätt slipper ni syskon hamna i konflikt med varandra utan den gode mannens uppgift blir att bevaka er mammas enskilda rättigheter och ekonomiska intressen. Den gode mannens behörighet avser främst den dagliga hushållningen, 11:5 2 st föräldrabalken. Detta innebär att din bror inte längre kan överföra pengar från din mamma utan får avvakta.

I detta fall äger din mamma fortfarande sommarstugan så de pengarna din bror överfört, har han fortfarande överfört till din mammas egendom. Men om han skulle överföra pengar till sig själv så kan du upplysa honom om att det betraktas som förskott på arv, den summan kommer räknas bort från hans framtida arv 6:1 ärvdabalken.

Ett alternativ skulle kunna vara att din bror köper ut er ur sommarstället om man vill investera mer i det, men det kräver att ni syskon är överens.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare