Har barnbarn rätt till arv?

Hej, min bror dog nyligen och han har en dotter. Min far vill skriva in i sitt testamente att jag ska få ärva honom helt och fullt och att hon inte ska få del av hans arv (pga personliga orsaker). Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din bror har avlidit anses hans dotter ha trätt i hans ställe som bröstarvinge till din far och är därmed arvsberättigad (2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Det innebär att både hon och du har rätt till er laglott som utgör hälften av er arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Om din far lämnar efter sig 100 000 kr och ni är de enda arvsberättigade är er arvslott 50 000 kr var, och er laglott 25 000 kr var. Det är inte möjligt att testamentera bort en bröstarvinges laglott utan det som kan testamenteras är den andra halvan av arvslotten som inte utgör laglotten.

För att få ut sin laglott kan din brorsdotter begära jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare