Har blivit ID-kapad och säljaren kräver betalning, vad gör vi?

Min son 19 år har blivit id-kapad o anklagad för uttag av 3 telefoner. Nu kräver Tele 2 betalning. Det är polisanmält men de anser i alla fall att han är betalningsansvarig. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

BROTTET

Det din son blivit utsatt för är brottsligt och kallas "olovlig identitetsanvändning" enligt 4 kap 6a § brottsbalken (BrB). Det innebär att någon använder din sons personnummer för att i detta fall beställa/köpa och hämta ut telefoner.

BETALNINGEN

Ni har gjort helt rätt i att polisanmäla händelsen och nu rekommenderar jag att ni kontaktar Tele 2 och berättar vad som hänt. Ni bör inte betala fakturan utan bestrida den. En fundering jag har är om din son förlorat sitt ID-kort och om personen som tagit ut telefonerna då använt sig av detta när de hämtat ut telefonerna. Det är i så fall viktigt att din son förlustanmäler ID-kortet samt tar kontakt med Tele 2 för att få reda på från vilken fysisk butik man hämtat ut telefonerna. Förhoppningsvis finns det kameraövervakning som gör att polisen kan ta del av denna och eventuellt se vem gärningspersonen är.

Vanligtvis och förhoppningsvis så "stoppar" Tele 2 betalningskravet gentemot din son och han blir inte skyldig för betalningen. Din son bör spara eventuella dokument, polisanmälan etc. för att styrka sin sak.

Ett annat tips är att din vän spärrar sitt personnummer hos kreditupplysningsföretag, exempelvis UC, så din son inte blir utsatt för ytterligare "ID-kapningar" på internet. Spärren kan man själv välja hur länge den ska ligga.

Läs mer HÄR om ett utförligare svar angående betalningsansvar för felaktiga fakturor.

SAMMANTAGET
Viktigast är att polisanmäla, vilket ni redan gjort, bra! Sedan är det viktigt att ni kontaktar Tele 2 och berättar att din son blivit utsatt för "ID-kapning" och att det inte är han som hämtat ut telefonerna. Det är bra om man har polisanmälan och dess diarienummer tillgängligt så att Tele 2 kan ta del av de uppgifterna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare