Har BRF Styrelse rätt att se kontrakt vid andrahandsuthyrning?

Kan en Brf. styrelse kräva att få se kontrakt vid andrahandsuthyrning? (Vem som hyr och vilken tid har styrelsen redan blivit informerad om.)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en medlem önskar hyra ut sin bostadsrätt i andra hand krävs det enligt bostadsrättslagen ett tillstånd från styrelsen. I ansökan ska det anges hur lång tid bostaden ska hyras ut, skälet till att medlemmen vill hyra ut lägenheten i andra hand och vem som kommer att bo i lägenheten under tiden. Det beror på att bostadsrättsföreningen ofta vill veta vem du planerar att hyra ut bostaden till och att personen i fråga är en ansvarsfull person som kommer att kunna betala för bostaden.

För att svara på din fråga finns inget som tyder på att bostadsföreningens styrelse kan kräva att få se kontraktet men det står nog inte utanför ovanligheten att det förekommer att styrelsen vill se kontraktet.

Min rekommendation är att i första hand fråga styrelsen varför de vill se kontraktet, har de ingen rimlig förklaring, måste du inte dela med dig av det. Däremot kan du låta bostadsrättsföreningen se kontraktet eftersom risken finns att de kan neka uthyrningen om de inte känner sig trygga med situationen om de inte godkänt uthyrningen redan.

Styrelsen kan inte upphäva sitt beslut om att låta dig hyra ut i andra hand om sakliga skäl inte föreligger, detta är i princip enbart om andrahandshyresgästen stör grannarna kontinuerligt, missköta lägenheten eller att hyran inte betalas i tid.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har några fler funderingar, skicka gärna in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare