Har butik tystnadsplikt angående snattare till nya anställda?

Hej jag vill veta om ni kan hjälpa mig för 2 årsen åkte jag fast för snatteri i en mataffär hade tagit för 40 KR polis kom o förhörde mig men sen hände de inget mera inga böter. O nu har en kompis till mig börjat jobba i affären dem berättade om mig att jag hade snattat fler gånger sett på film. Får affären berätta de för henne. Dem har förstört vår vänskap har inte affären tystnadsplikt o kompis jobbade ju inte då började nyss. Mår så dåligt. Hon betyder mycket för mig. Tack snälla om jag kan få ett svar. MVh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är tråkigt att höra att eran vänskap påverkats av detta.

Men det är så att ett företag får informera sina anställda om det exempelvis är en person som snattat ofta eller liknande, för att förvarna den anställda om att vara extra vaksam när denna person kommer in och handlar. Detta handlar alltså om den anställdas säkerhet. Lite konstigt kan jag tycka att medarbetarna i matbutiken berättat för henne om något som skett för två år sedan, men de har i alla fall ingen tystnadsplikt gällande sådant.

Det enda jag kan rekommendera dig är att berätta för din kompis att det var länge sedan som snatteriet skedde och att du lärt dig av ditt misstag. Förövrigt finns det ingenting om detta registrerat hos domstolar för allmänheten, vilket betyder att ingen kan undersöka om du faktiskt snattat eller inte, så länge du inte blivit dömd för något.

Däremot får inte butiken på något sätt indikera att du fortfarande är en snattare, för då kan du anmäla de för förtal.

Jag hoppas relationen mellan dig och din vän blir bra igen!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare