Har det skett ett brott? Sexuellt ofredande eller förtal?

Hej! Jag undrar ifall man kan bli dömd för sexuellt ofredande ifall man maserade en kollegas axlar samtidigt som hon satt på killens knä? Hur kommer det bedömas och hur stor är chansen till att bli dömd för det? Personen har på egen vilja tagit emot massagen och satt sig på knäna på killen men hittat på att hon inte gillat de då hon vill " sätta ditt personen" för att det blivit konflikter om annat. Hur kommer det bedömas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag går igenom bestämmelsen om brottet sexuellt ofredande, andra brott som kan vara aktuella och berätta om det finns några bestämmelser om att anmäla någon för ett brott som inte skett.

Sexuellt ofredande

Sexuellt ofredande är ett brott (BrB 6 kap. 10 § 2 st.). Sexuellt ofredande kan vara genom ord eller handling ofreda en person på ett sätt som typiskt är en kränkning av den utsatta personens sexuella integritet. Det beror på omständigheterna i det enskilda fallet om det du beskriver ska beskrivas som sexuellt ofredande, ofredande eller inget brott.

Ofredande

Även om det inte är sexuellt ofredande kan det vara något annat brott som har begåtts. Till exempel ofredande kan vara aktuellt (BrB 4 kap. 7 §). Ofredande har två delar (BrB 4 kap. 7 §). Dels att man fysiskt antastar någon annan, utsätter någon för störande kontakter eller på något annat sätt beter sig hänsynslöst (BrB 4 kap. 7 §). Dels ska handlingen typiskt sett leda till att den som utsätts upplever en kränkning av sin frid (BrB 4 kap. 7 §). Det betyder ungefär att det är en handling som i regel gör att den som utsätts för handlingen tycker att det är obehagligt eller blir störd. Det spelar också roll vad personen på riktigt tycker. Att en person inte tycker att något är kränkande är alltså inte en garanti för att det inte kan vara brottsligt för någon annan.

Medvetet anmäla någon för brott som inte begåtts

Falsk angivelse

Om man medvetet anmäler någon för ett brott som inte begåtts, med intentionen att personen ska dömas för brottet, kan det vara fråga om brottet falsk angivelse eller obefogad angivelse (BrB 15 kap. 6 §).

Förtal

Om man också berättar för andra att en person har begått brott så kan det vara förtal (BrB 5 kap. 1 §). Det kan vara förtal att utpeka någon som brottslig eller klandervärd på något annat sätt, vilket betyder ungefär att man är en dålig person (BrB 5 kap. 1 §). Det är inte förtal om det är försvarligt att utpeka någon som brottslig (BrB 5 kap. 1 §). Exempelvis om det är sannolikt att en statsminister har förskingrat statskassan så är det antagligen försvarligt att utpeka den statsministern som brottslig.

Sammanfattning

Utifrån det du beskriver är det svårt att säga om något av brotten sexuellt ofredande, ofredande eller inget av dem skulle vara aktuellt. Jag har även berättat om brott som är aktuella om någon anmäler en för ett brott som inte hänt. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare