FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/01/2022

Har det tidigare varit straffbart att göra ett självmordsförsök?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, det stämmer.

Att överleva ett självmordsförsök kunde tidigare leda till fängelse eller straff med spö eller ris, se Sweriges rikes lag från 1734, (cap. XIII 4 § Missgärningsbalken: Om then, som förgiör sig sielf).

Bestämmelsen slutade gälla år 1864.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare