FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/09/2021

Har du rätt att få tillbaka pengar om du har glömt stänga av parkeringen?

Om jag betalar för mycket för en tjänst av misstag ? (I detta fallet glömt stänga av en parkering i deras app) Har jag då rätt att kräva tillbaka de jag betalt utöver den egentliga summan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal mellan dig och parkeringsbolaget

Genom att du parkerar din bil på de utsatta parkeringsplatserna och genom att du betalar för en parkeringsbiljett i appen för att aktiver en biljett så har du ingått ett avtal med parkeringsbolaget. Eftersom du har ingått ett avtal med parkeringsbolaget när du startar parkeringen så godkänner du även avtalsvillkoren för parkeringen.

När du ingick avtalet hade du viljan att betala kostnaden för parkeringsbiljetten till parkeringsbolaget. Eftersom du har startat parkeringen så har du även rätt att stå på parkeringen under den tid som biljetten är aktiv och parkeringen tickar på.

Du som startar parkeringen är ansvarig för att avsluta parkeringen

Även om du inte har utnyttjat parkeringen under hela den tiden som du har betalat för, så är utgångspunkten att du ändå får betala för hela parkeringskostnaden. Detta eftersom du som sagt ingick ett avtal med parkeringsbolaget och du får utnyttja parkeringen så länge som du betalar. Det är ditt ansvar att inte glöma stänga av parkeringen, parkeringsbolaget är inte skyldig att begränsa betalningsperioden i förhållande till hur länge som du står på parkeringen.

Parkeringsbolaget utgår från avtalet som är att du betalar så länge som du vill parkera och ansvaret för att avsluta tiden för parkeringen måste därmed läggas på den som väljer att parkera, eftersom parkeringsbolaget inte kan ha någon kontroll över detta.

Det ska dock poängteras att vissa parkeringsbolag har som policy eller som särskilda avtalsvillkor att betala tillbaka pengar för den tid som du inte har utnyttjat parkeringen om du har glömt stänga av parkeringen. Därutöver finns det ofta en maxtid på parkeringen som förhindrar att pengarna tickar på.

Sammanfattning och råd

Eftersom du har ingått ett avtal med parkeringsbolaget som innebär att du har rätt att parkera på parkeringsplatsen under tiden då du har en aktiv parkeringsbiljett, så ligger även ansvaret på dig att avsluta parkeringen. Detta eftersom parkeringsbolaget inte kan styra hur länge som du vill ha parkeringsbiljetten aktiv. Du har därmed inte som utgångspunkt rätt att få tillbaka några pengar när du har glömt stoppa tiden för parkeringen. Du bör dock kontakta det specifika parkeringsbolaget som du ingick avtalet med för att se om de har som policy att ändå betala tillbaka pengarna för tiden som du inte stod på parkeringen.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare