FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2020

Har en arbetsgivare rätt att begära ut belastningsregister?

hej jag har blivit dömd för narkotikabrott för ett år sen då jag var på en festival och provade cannabis. Då märke några vakter att jag var dåsig och kollade upp mig. iallafall nu har jag sökt jobb på lager och min fråga är kan min arbetsgivare se detta om hen kollar upp mig i registret?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln

Som huvudregel är det bara en själv som har rätt att begära ut utdrag ur belastningsregistret, 9 § lag (1998:620) om belastningsregister. Vissa myndigheter, t.ex. Skatteverket och Säkerhetspolisen, har därutöver rätt att behöva utdrag ur ditt belastningsregister, 6 § lag om belastningsregister.

Din arbetsgivare

Det ovan anförda innebär att din arbetsgivare inte själv har någon sådan rätt att begära utdrag ur ditt belastningsregister när du söker jobb. Däremot eftersom du är dömd för narkotikabrott, vilket innebär att domen är en allmän handlingar, så kan du inte hindra om arbetsgivaren själv väljer att begära ut din dom från domstolen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (1949:105)).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Victoria StrömRådgivare