Har en arbetsgivare rätt att kräva sjukintyg på ordinarie vårdare som blivit sjuk?

Hej!

Får arbetsgivaren begära in sjukintyg på fru/sambo vid VAB för att ordinarie vårdnadshavare är för sjuk för att ta hand om barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder har rätt till ledighet med tillfällig föräldrapenning för att vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren är sjuk. Detta framgår av Föräldraledighetslagen, se här.

Arbetsgivarens rätt att kräva sjukintyg regleras i Lag (1991:1047) om sjuklön. Där framkommer att det sjukintyg är något som en arbetsgivare kan begära ev en arbetstagare, se här. Det innebär att arbetsgivaren inte har rätt att kräva ett sjukintyg från en person som inte är anställd hos hen.

Sammanfattningsvis har alltså en arbetsgivare inte någon rätt att begära in sjukintyg gällande den ordinarie vårdnadshavaren.

Hoppas du fick svar på dina fråga!

.

Jenny ÅngströmRådgivare