Har en deltidsanställd rätt till semesterersättning?

Jag Jobbar åt en ideell förening, de har inget kollektivavtal. Jag jobbar ca50% och har månadslön, timmar jag gör extra blir då mertid. med en timlön och ett mertidstillägg, jag har inte fått något semestertillägg på mertids timmarna. Har jag rätt till 12% på den totala timlönen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semesterlagen reglerar rätten till semesterersättning och jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Deltidsanställda har rätt att vara semesterlediga

Som deltidsanställd har du rätt att vara semesterledig från arbetet. Antalet semesterdagar är beroende av hur många dagar i veckan du arbetar i genomsnitt (4 § semesterlagen).

Om din anställning omfattar högst tre månader finns dock möjlighet att avtala bort rätt till ledighet och få ut semesterersättning. Det finns dock ingen möjlighet att avtala bort ledighet annars (2, 2a, 4 och 5 § semesterlagen).

Rätt till semesterersättning utgår om intjänad semesterledighet inte tagits ut vid anställningens slut

Tar du inte ut din intjänade semesterledighet när du slutar din anställning, har du då rätt att få ut semesterersättning. Denna rätt har du oberoende din anställningsform eller anställningstid. Ersättningen ska motsvara minst tolv procent av din lön (28 och 29 § semesterlagen).

Sammanfattning

Som deltidsanställd har du rätt att vara semesterledig från arbetet. Om din anställning varar i högst tre månader finns dock möjlighet att avtala bort rätten till semester och istället få semesterersättning.

Varar din anställning längre än tre månader, finns ingen möjlighet att avtala bort semesterledigheten och du har därmed inte heller rätt till semesterersättning på lönen. Du kan ju inte ha rätt till både semesterersättning och semester. Om du däremot avslutar du din anställning innan eventuell intjänade ledigheten tagits ut gäller att du då har rätt att få ut semesterersättning motsvarande tolv procent av din lön.

Jag hoppas du fått svar på din fråga annars kan du alltid höra av dig till oss på Lawline igen. Önskar dig en god fortsättning på det nya året!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare