Har en otrevlig granne- vad kan jag göra?

Hej! Vi har en granne som är otrevlig mot våra barn. Vi bor i en hyresrätt som är ett parhus. När barnen är ute och leker samtidigt som hon är ute säger hon högt och tydligt för sig själv: Kan inte ungarna bara gå och leka på skolgården istället? Om hela familjen är ute på altanen samtidigt som hon så mumlar hon argt för sig själv och går in och smäller igen altandörren efter sig.

Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upplever du att din granne är otrevlig mot dig är en bra början att försöka prata med grannen och komma fram till en lösning. Ifall det känns obekvämt eller du inte vill vända dig till grannen direkt, kan du be hyresvärden framföra dina klagomål/bekymmer. Det är viktigt att du känner att du och dina barn trivs hemma, varför det även finns möjlighet att kontakta hyresnämnden om du känner att din bosituation påverkas och hyresvärden inte varit till någon hjälp.

Av din bakgrundsinformation har du angivit att grannen i princip har en dryg ton gentemot er. Skulle det vara så att situationen urartar på så sätt att grannen skulle börja hota er mm, kan detta aktualisera brott från hennes sida som gör det möjligt för er att polisanmäla.

Jag hoppas att situationen löser sig för er framöver. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare