Har en person rätt till skadestånd för skada orsakad av annans hund?

Hej !

Om hund kommer lös från ägaren och flyger på en person som är ute o går med sin hund ? Personen får ett bett I armen och måste in till akuten för att sy och få stelkramp ? Vad är de då som gäller för att få skadestånd , blivande ärr m.m

Personen säger att han inte har någon försäkring som täcker detta , men gäller inte en vanlig hemförsäkring då?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka regler är tillämpliga?

Regler kring ansvar för skador orsakade av hundar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter.

Har en person rätt till skadestånd för skada som orsakats av annans hund?

Hundägare har ett strikt skadeståndsansvar vilket betyder att de är ersättningsskyldiga om deras hund skulle skada människor eller andra djur (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Det här gäller oavsett om det är en olyckshändelse eller om det sker av oaktsamhet. Därför är det viktigt att hundägare har god uppsikt över sin hund. Värt att tillägga är att om den skadelidande anses ha medverkat till skadan så kan en eventuell ersättning komma att jämkas (6 kap. 1 § skadeståndslagen). Eftersom du beskriver att hunden kom lös från ägaren och attackerade personen är det inte sannolikt att någon jämkning är aktuell. Därmed kommer hundägaren behöva ersätta den skadelidande för de skador som hunden vållat. Utifrån frågan rör det sig om personskador som orsakats av hunden. Den skadade personen kan bland annat få ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust och fysiskt samt psykiskt lidande (5 kap. 1 § skadeståndslagen). För att få skadestånd krävs ett orsakssamband mellan skadorna och hundens attack.

Vad händer om hundägaren inte har en försäkring som täcker skadan orsakad av hunden?

Om hundägaren har en ansvarsförsäkring, i regel ingår denna i hemförsäkringen, kan denna täcka kostnader som uppstår genom skadestånd som denne behöver betala för skador som hunden kan orsaka. Att hundägaren har en försäkring som täcker kostnaderna tar inte bort hens ansvar att betala för skador som är orsakade av hunden. Om försäkringsbolagens ersättning inte täcker alla kostnader är hundägaren skyldig att täcka resten själv. Det krävs dock att det finns ett tydligt samband mellan vårdkostnaderna och skadorna orsakade av hunden.

Slutsats

I det här fallet är skadan en direkt konsekvens av hundattacken och den skadade personen har rätt till ersättning av hundens ägare. Att hundägaren inte har en försäkring som täcker skadeståndet innebär inte att denne inte ska betala ut ersättning.

Jag hoppas att du fick svar på dig fråga och har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakt oss på Lawline igen eller kontakta vår juristbyrå för tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare