Har en sambo rätt att bo kvar i en fastighet som tillfallit bröstarvinge?

Hej! Vad gäller i detta samboförhållande? Ett par som varit sambo i 40 år, från 1979-80, köpt en fastighet 1981, men är skriven på den ena parten som gått bort nu 2021. Inga avtal finns men den avlidna har en son. Får den andra parten bo kvar och hur blir framtida ägandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor har i Sverige ingen lagfäst arvsrätt. Istället kan sambor ge varandra en sådan rätt genom ett upprättande av testamente. Jag uppfattar av din bakgrundsinformation att det inte finns något sådant testamente.

Då bröstarvingar ingår i första arvsklassen kommer den avlidnas son ha rätt till hela den avlidnes kvarlåtenskap, (förutsatt att testamente inte reglerat annat 2 kap. 1§ ÄB). Rätten till efterarv och dylikt blir inte tillämpligt här då det inte rör sig om ett äktenskap.

Med detta har den efterlevande sambon ingen rätt att bo kvar på den grunden. Däremot finns det inget som hindrar sonen från att upprätta ett internt avtal med den efterlevande sambon om att denne ska få rätt att nyttja fastigheten.

Jag vill tillägga att en sambo har möjlighet att ta över den gemensamma fastigheten även om den inte skulle utgöra samboegendom. Detta förutsätter att sambon behöver bostaden och att övertagandet kan betraktas skäligt. Den som övertar bostaden har skyldighet att ersätta den andre sambon för bostadens värde, men vid ett dödsfall är det dödsboet som ska kompensera. Se 16§ Sambolagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare