Har en utländsk make eller maka rätt att bosätta sig med mig i Sverige?

Hej

Jag och min man bestämde oss för att bo i Sverige. Han är ursprungligen från Somalia men bor i Turkiet. Undrar om vilken krav som gäller. Måste vi ha barn tillsammans för att han ska få flytta till Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Nu vet jag inte exakt hur er situation ser ut men om du är svensk medborgare så är du även EU-medborgare vilket inbegriper rätten till fri rörlighet inom EU. Den fria rörligheten gäller även för tredjelandsmedborgare som är släkt med EU-medborgare, så din man har en härledd rätt till fri rörlighet inom EU. Om ni skulle ha gift er i ett annat EU land så gäller rörlighetsdirektivet (direktiv 2004/38) som ger din man uppehållsrätt i Sverige.

Om ni däremot skulle ha gift er i ett tredjeland och nu vill återvända till Sverige som är ditt hemland så gäller de nationella svenska reglerna om invandring. För att din man ska få bo här behöver han uppehållstillstånd. För uppehållstillstånd gäller följande krav:

Du ska vara svensk medborgareDu ska kunna försörja er båda Ni ska ha en bostad som är tillräckligt stor för två personer enligt svensk standardNi ska båda vara över 18 år.

Ni behöver då registrera ert äktenskap hos Skatteverket och sedan ansöka om uppehållstillstånd vilket ni kan göra på Migrationsverkets hemsida. Vid denna länk finner du instruktioner hur ni kan göra en webbansökan: Migrationsverket: instruktioner för webbansökan om uppehållstillstånd.

Hoppas det gav svar på din fråga och lycka till!

Sanna ParkanRådgivare