FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2019

Har ens partner i ett äktenskap rätt till det man ärver?

Hej,

En fråga när det gäller arv och man är gift och har "delad ekonomi". Om jag ärver följande vad gäller vem som äger vad och om den andra parten har rätt till något av nedanstående? Det finns inget äktenskaps förord skrivet mellan paret.

1. Bostad

2. Aktier

3. Kontanter

4. Konst

5. Lösöre

Är det någon skillnad i ägandeförhållandet vid arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Äganderätten i ett äktenskap
En viktig regel inom äktenskap är att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder (se 1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det är alltså så att varje make behåller äganderätten över sin egendom, oavsett om man har "delad ekonomi". Detta kan leda till viss förvirring bland folk och det är därför viktigt att hålla isär äganderätt och giftorätt. Giftorätten är ett latent anspråk på att vid en eventuell bodelning få ta över viss andel av egendom, oftast hälften, men den aktualiseras alltså inte under själva äktenskapet. Allt du eventuellt ärver kommer således du ensam ha äganderätten över, din partner har inget anspråk på egendomen under själva äktenskapet.

Giftorätten vid bodelning
Vid en eventuell skilsmässa kan emellertid din partners giftorättsanspråk aktualiseras. När ett äktenskap upplöses ska bodelning ske (se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken). I denna bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vad är då giftorättsgods? I 7 kap. 1 § äktenskapsbalken stadgas att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Detta får betydelse på så sätt att enskild egendom inte ingår i en eventuell bodelning.

Vad gäller den egendom du listar är alltså huvudregeln att den utgör giftorättsgods och följaktligen kommer att likadelas mellan dig och din partner vid en eventuell bodelning. Detta gäller även om man som i ditt fall ärver den. Det finns dock sätt på vilka arvlåtaren kan göra så att egendomen inte kommer att ingå i en bodelning genom att göra den till enskild. 7 kap. 2 § äktenskapsbalken reglerar de fall då egendom är enskild. I lagrummets fjärde punkt sägs att egendom som en make ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda, utgör enskild egendom. För dig innebär detta att om du skulle ärva den egendom som du har listat upp, kan den som du ärver egendomen av föreskriva att denna egendom ska vara din enskilda i sitt testamente. I så fall kommer egendomen som sagt inte att ingå i en eventuell bodelning, utan du kommer att få behålla den helt för dig själv vid en eventuell skilsmässa. Under själva äktenskapet spelar det dock ingen roll om egendomen är giftorättsgods eller enskild egendom, du kommer oavsett vilket inneha äganderätten till den.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare