FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/02/2020

Har ex-sambo rätt till bodelning och komma åt din bostad?

Hej,VI är sambo sedan 2006 och bor på hyr lägenhet .Vi är separerar 2016 ,han bor kvar i hyr lägenhet och jag har köpt bostadrätt som stå på mig och flytta ut med vår dotter .2017 han flytta in till mig igen och vi är nu tyrvär separerar igen och han har köpt eget bostadrätt och flytta ut 2018 .Undrar om har han rätt till bodelning ? Och om han har skuld som kan inte betala ,kan kronofoden göra nåt med min bostad ?Är det för sen nu att skriva på en samboavtal med min EX -sambo ?Behörver en bättre rågivning ,tack !

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Som jag uppfattar din situation så separerade du med din ex-sambo första gången år 2016. Du köpte då en egen lägenhet som bara står skriven på dig och flyttade in dit. Din ex-sambo flyttade sedan år 2017 in hos dig i din lägenhet men år 2018 flyttade din ex-sambo ut igen och ni separerade.

Har ex-sambo rätt till bodelning?

Regler om sambos finns i sambolagen. För att sambolagen ska gälla er måste ni bott tillsammans stadigvarande i ett parförhållande och haft gemensam ekonomi. Jag saknar information om detta men med det sagt så kommer jag utgå från att ni varit sambos i lagens mening (1 § SamboL). I och med att ni sedan flyttat isär har ert samboförhållande upphört (2 § punkt två SamboL).

När du och din ex-sambo separerade år 2018 hade ni båda var för sig, en möjlighet att begära bodelning. Då ska all samboegendom delas lika mellan er (8 § första stycket SamboL). Däremot måste bodelning begäras senast ett år efter att samboförhållandet upphört. Eftersom ert samboförhållande upphörde år 2018 och det nu är år 2020 har varken du eller din ex-sambo längre någon rätt att begära bodelning (8 § andra stycket SamboL). Det innebär att din ex-sambo inte kan komma åt din bostad pga. att ni en gång har varit sambos.

Kan kronofogden komma åt min bostad genom ex-sambo?

Först och främst svarar sambos för sina egna skulder. Vid en eventuell utmätning så är det bara den egendom som tillhör den betalningsskyldige (din ex-sambo) som får utmätas (4 kap. 17 § UB). Det kan dock ibland uppstå vissa oklarheter angående vem som äger vad när två sambos bor tillsammans. Men eftersom ni inte längre är sambos så gäller inte det här er. Du behöver alltså inte oroa dig för att kronofogden ska göra något med din bostad pga. din ex-sambos eventuella skulder.

Att skriva samboavtal

Eftersom ni inte längre kan begära bodelning så finns det ingen mening med ett samboavtal.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Mvh,

Fanny ErikssonRådgivare