FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/02/2021

Har föräldrar försörjningsplikt för sitt barn som fyllt 19 år?

Hej, min dotter har fyllt 19 och tar studenten i år. Hon har haft anpassade studier och får därför inte ett fullvärdigt betyg utan ska läsa vidare på komvux till hösten. Jag är skild och hon bor hos mig. Vad gäller ang försörjningsplikt och underhållsbidrag, om hon väljer att bo kvar hos mig, flyttar hemifrån eller bor hos sin pappa? Ha en fin dag!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka bestämmelser är tillämpliga?

Din fråga gäller huruvida föräldrars försörjningsplikt kvarstår efter det att barnet fyllt 19 år när denne fortsätter att bedriva studier på komvux efter gymnasiet. Bestämmelser angående föräldrars försörjningsplikt regleras i föräldrabalken (FB). Föräldrar har en försörjningsskyldighet för sitt barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § 1 stycket FB). Vid bedömningen av försörjningsskyldighetens storlek tar man hänsyn till barnets inkomster och tillgångar samt barnets sociala förmåner som exempelvis studiebidrag.

Hur länge gäller förälders försörjningsplikt gentemot sitt barn?

Försörjningsskyldighet upphör när barnet fyllt 18 år (7 kap. 1 § 2 stycket FB). Dock finns ett undantag från denna regel när barnet går i skolan efter att ha fyllt 18 år. Alltså kan försörjningsskyldigheten kvarstå även efter det att barnet har blivit vuxet. Föräldrarna är då försörjningsskyldiga under den tid som skolgången pågår men som längst till barnet fyllt 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskola eller gymnasieskola och annan jämförlig grundutbildning (7 kap. 1 § 2 stycket FB). Högsta domstolen har i ett rättsfall (NJA 1990 s. 49) kommit fram till att kompletterande studier på komvux räknas som grundutbildning. Detsamma gäller ytterligare utbildning på gymnasienivå som ett barn väljer att läsa trots att denne redan har fullgjort en gymnasieutbildning.

Vad gäller i ditt fall?

Trots att din dotter är 19 år kvarstår nuvarande försörjningsskyldighet för dig och din dotters pappa fram till att hon är 21 år, förutsatt att hon läser vidare på komvux. Detta eftersom kompletterande studier på komvux anses vara en annan jämförlig grundutbildning enligt 7 kap. 1 § 2 stycket FB. Om din dotter slutar att studera eller fyller 21 år upphör försörjningsskyldigheten. Värt att tillägga är att försörjningsskyldigheten i sig inte påverkas av att din dotter eventuellt erhåller studiebidrag för sina studier. Dock kan det påverka hur stort hennes behov anses vara och därmed storleken på försörjningsskyldigheten. Om din dotter exempelvis flyttar hemifrån och har en egen inkomst är försörjningsplikten inte lika omfattande jämfört med om hon bor hemma och saknar inkomst.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du varm välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare