FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2020

Har företag en rätt att företa omleverans eller avhjälpande innan hävning?

Hej! Vi har en fråga, vi är ett företag som beställt fotostudio-tillbehör från ett företag som heter tectake.se. När vi skulle packa upp vår beställda vägg fanns det flera stora skador på en av fotoväggarna (det har troligtvis uppstått på vägen hit för det var stora intryckta hål i paketet). Vi är återfärsäljare och brukar därmed reklamera varor på håll ganska ofta. Vi returnerar varorna - och sen skickar de nya/samma reparerade/lagade eller kredit.

Nu när vi kontaktade detta företag ville de först erbjuda 10%på köpet som kompensation (det kommer inte ens gå att använda varorna, ena väggen är intryckt och förstörd och den andra har en buckla i metallen) eller att de ersätta de trasiga varorna. Vilket är helt okej - men då vill de nu skicka ersättningsvaror och att vi ska böka med att ta ut allt ur förpackningen för en 5:e gång för att bara skicka de skadade varorna och de skickar nya. Borde det inte gå som ett helt köp trots separata delar?

Jag bifogar deras svar här:

Hej!

Tack för ditt meddelande.

Vi kann erbjuda dig att skicka delarna som ersätter dem trasiga.

Enligt köpslagen har vi möjlighet att reparera felet / skadan, i detta fall till exempel med hjälp av reservdelar.

Vi har tyvärr ingen service som den du nämner. (Häva köpet var det vi skrev)

Om du inte vill använda denna möjlighet, men vill returnera produkten, hanteras detta som ett utövande av ångerrätten och enligt våra villkor täcker vi tyvärr inte returfrakten i så fall.

Är detta lagligt och bara dålig service?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer köplagen (KöpL) att tillämpas.

Inledning

Jag förstår att ert företag har tagit emot felaktiga varor som ni har reklamerat till säljaren. Säljaren har först erbjudit 10 % rabatt som kompensation eller reparera/företa omleverans av de trasiga varorna. Jag uppfattar att ni vill häva köpet som helhet men säljaren vill skicka ersättningsvaror för att kunna reparera felet eller skadan. Därför vill säljaren att ni skickar tillbaka de trasiga delarna. I säljarens avtalsvillkor finns en ångerrätt som inte täcker returfrakten. Jag uppfattar att din fråga är om säljaren har en rätt att få tillbaka de trasiga varorna eller om ni har rätt att häva köpet utan kostnad.

Har en säljare rätt att avhjälpa ett fel eller företa omleverans?

Om en vara är felaktig får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag och i vissa fall häva köpet (30 § KöpL). En köpare får kräva att säljaren avhjälper felet, det vill säga reparerar varan, utan kostnad för köparen. En säljare får lov att företa omleverans av en vara istället för att avhjälpa felet (34 § 1 st. KöpL). Det innebär att säljaren har en valmöjlighet att antingen reparera skadan eller leverera en ny. En säljare har rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans även om köparen inte kräver det, under förutsättning att detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen (36 § KöpL). Att en säljare har rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans innebär att en köpare inte kan kräva att köpet ska hävas innan säljaren har fått möjlighet reparera eller företa en omleverans.

När har en köpare rätt att häva ett köp?

En köpare har rätt att häva ett köp om säljaren inte har avhjälpt felet eller företagit omleverans inom skälig tid efter köparens reklamation (37 § 1 st. KöpL). Det innebär att en säljare har en rätt att först försöka avhjälpa felet eller företa omleverans, innan köparen kan kräva hävning av köpet. Om en säljare inte avhjälpt felet eller företagit omleverans inom skälig tid får köparen häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Sammanfattning och rekommendation

Säljaren har mycket riktigt en laglig rätt att avhjälpa felet eller företa en omleverans av varorna. Det innebär att ni som köpare har rätt att skicka tillbaka de trasiga delarna utan kostnad till företaget för att de ska få möjlighet att kunna åtgärda felet. Innan företaget har fått möjlighet att göra detta finns det ingen möjlighet för er att häva köpet i detta läget.

Er fråga innefattar även en undran om ni har en skyldighet att plocka ut de trasiga delarna eller har en rätt att skicka tillbaka hela förpackningen inklusive de delar som inte är trasiga. Svaret på den frågan är oklar, då det inte finns reglerat i lag. Om ni väljer att låta säljaren reparera eller omleverera varorna är min uppfattning att det vore bäst att endast skicka tillbaka de delar som trasiga. Detta för att undvika fler skador vid frakt. Om det är krångligt att packa upp är min rekommendation att ni meddelar detta till kundtjänsten och rådfrågar dem. Ni kan kanske komma överens om en skälig kompensation för besväret även om en sådan kompensation inte lagstadgad.

Avslutningsvis så finns det en ångerrätt i era köpeavtalets villkor. Denna ångerrätt är ett förmånligt villkor då det avviker från köplagens bestämmelser. Enligt köplagen finns det ingen ångerrätt och möjligheten till hävning är begränsad. Att returfrakten betalas av köparen är därför inget anmärkningsvärt då det är en förmånlig regel som avtalsparterna, det vill säga ni och säljaren, har kommit överens om. Ett kort svar på din fråga är därför att detta är lagligt och antagligen en upplevelse av dålig service från säljarens sida.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare