FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/08/2020

Har granne som klippt mina buskar rätt att kasta över grenarna på min tomt?

Min granne har klippt mina buskar som växt in på hans tomt. Det är väl tillåtet antar jag, men han har forslat över allt ris på min tomt. Jag undrar har han rätt att hiva över alla bortklippta kvistar över staketet. Det ligger nu en stor hög på min sida. M.v.h

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3 kap. jordabalken (JB) regleras rättsförhållanden mellan grannar vilket blir aktuellt i ditt fall. Här anges att grannar ska visa hänsyn till varandra vilket innebär att grannar inte ska vidta åtgärder som orsakar besvär för andra i deras omgivning (3 kap. 1 § JB). Den rättsliga regleringen på området har alltså som mål att främja en god grannsämja.

Precis som du nämner har din granne en viss tillåtelse att såga av grenar eller rötter på dina buskar som vuxit in på hans tomt (3 kap. 2 § JB). Det här förutsätter att grenarna medför en olägenhet för grannen och att han inte skadar eller dödar dina buskar när han sågar av kvistarna. Dessutom ska du först ges möjlighet att själv utföra åtgärden, om åtgärden kan tänkas medföra en skada för dig. Utifrån din fråga verkar du inte motsätta dig att han klippt dina buskar utan problemet är att kvistarna nu ligger på din tomt.

Eftersom din granne klippt de grenar som hängt över på hans tomt bör han även räkna med att ta bort kvistarna själv. Det finns inget i din fråga som indikerar på att grannen kontaktat dig innan han klippte buskarna eller att han gett dig tillfälle att klippa dem. För att värna om goda grannförhållanden råder jag dig därför att kontakta grannen för att diskutera hur skötsel av buskarna ska hanteras i framtiden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare