Har handläggningen av mitt ärende hos CSN skötts på ett korrekt sätt?

Hej!

Jag ansökte om CSN för ett tag sedan och fick nu brev om att jag fick avslag på min ansökan om studiemedel. De förklarade inte varför, vilket gjorde mig väldigt förvirrad då jag är student och har då rätt till detta. Jag kontaktade dem i hopp om att få svar på skälet till avslaget och då meddelade de mig att jag hade missat en siffra i mitt personnummer. Jag försökte få tag på dem igen men det tar väldigt lång tid på sig att svara och jag behöver verkligen bidraget. Vad kan jag göra och har de gjort någonting fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 § Förvaltningslag (2017:900) har myndigheter en serviceskyldighet, vilket innebär att de ska säkerställa att all kontakt med enskilda går till på ett smidigt och enkelt sätt. Hjälpen ska även ges utan onödigt dröjsmål. Inom ramen för serviceskyldigheten finns även en skyldighet för myndigheten att hjälpa den enskilde om dennes framställning är ofullständig eller oklar (20 § Förvaltningslagen). Myndigheter har även en kommunikationsskyldighet vilket innebär att de ska meddela den som berörs av beslutet om all information kring det, innan beslutet fattas (25 § Förvaltningslagen). Myndigheten har även en motiveringsskyldighet. Detta innebär att de beslut som fattas och som påverkar den berörda på ett märkbart sätt måste innehålla en motivering till beslutet (32 § Förvaltningslagen). Myndigheten som meddelar beslutet ska dessutom underrätta den berörda om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt (33 § Förvaltningslag).

I ditt fall har CSN inte fullgjort sin serviceskyldighet. Detta eftersom de inte har sett till att kontakten med dig har gått till på ett smidigt och enkelt sätt. Du nämner även att de har tagit väldigt lång tid på sig att svara när du har försökt kontakta dem, vilket innebär att de inte heller har hjälpt dig utan dröjsmål. De har dessutom underlåtit att meddela dig om att det i din ansökan saknades en siffra av personnumret och därmed inte gett dig en chans att avhjälpa felet. Kommunikationsskyldigheten har inte heller fullgjorts eftersom du inte fick någon information kring beslutet innan det fattades. Slutligen så har motiveringsskyldigheten inte fullgjorts eftersom du inte fick någon motivering till avslaget på din ansökan om studiemedel, förrän du själ bad om det. Ett beslut om studiemedel torde ha en märkbar påverkan på din situation, varför en motivering borde ha givits. Det jag kan rekommendera dig att göra är att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för studiestöd (ÖKS). Överklagandet ska vara skriftligt och skickas in till CSN och i det ska du ange Överklagandenämnden som överinstans.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare