Har hon rätt att sammankoppla 2 föräldraledighet efter varandra utan att alls komma tillbaka till jobbet?

Hej,

Vi är ett litet företag med få anställda, en av dem startade sin anställning den 25 januari 2017 och gick på föräldraledighet när barnet föddes i oktober 2017.

Nu vill hon förlänga sin föräldraledighet pga ytterligare graviditet, det nya barnet kommer i februari 2019.

Hur länge har hon enligt lagen rätt till denna ledighet? Har hon rätt att sammankoppla 2 föräldraledighet efter varandra utan att alls komma tillbaka till jobbet? Rimligtvis för både den anställde och företaget att man säger upp sig i fall kommer man att vara borta från arbetet ca 2,5-3 år?

Tack på förhand för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldraledighet regleras i föräldraledighetslagen och eventuellt i kollektivavtal om sådant skulle finnas på arbetsplatsen.

Ledighet i form av mammaledighet och hel ledighet upp till barnet är 18 månader stadgas i 4 § respektive 5 §. En arbetstagare får ta ut hel ledighet den eller de arbetsdagar som denne begär (11 §). Kollektivavtal kan reglera den närmare tillämpningen av ledighetens förläggning (2 § 3 stycket). Begränsningar i denna rätt är att ledigheten får delas upp på högst 3 ledighetsperioder under ett kalenderår (10 §).

Huvudregeln är därför att en arbetstagare har rätt till sin lagstadgade föräldraledighet, även om två ledighetsperioder sammankopplas. Arbetstagaren ska dock samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning m.m. (14 §). En arbetstagare som vill ta ut sin föräldraledighet har anställningsskydd och får inte missgynnas eller sägas upp (16 §).

Observera att arbetstagaren ska samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning. Om denna skyldighet uttalades i motiven till lagen att "Arbetstagaren skall lägga ledigheten så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning. Det är naturligt att en arbetstagares ledighet i många fall kan innebära störningar i verksamheten. Meningen är inte att varje sådan störning skall kunna hindra arbetstagaren från att få den begärda ledigheten. Det är endast i sådana fall där störningen är påtaglig, dvs. det finns omständigheter som gör att verksamheten hos arbetsgivaren kommer att utsättas för stora påfrestningar, som det kan krävas att arbetstagaren förlägger ledigheten på annat sätt. Detta gäller dock endast om det kan ske utan olägenhet för arbetstagaren. Ett exempel på sådan olägenhet är situationer där arbetstagaren inte kan erhålla nödvändig barntillsyn."

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare