Har hyresvärden rätt att förbjuda husdjur i lägenheten?

Hejsan jag undrar om en hyresvärd har rätt i att "förbjuda" stora hundar om de står inskrivet i hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att beskriva vad som generellt gäller för att hyresvärden ska få förbjuda dig att ha husdjur i lägenheten. Jag vill också ge dig några tips på vad du bör ha i åtanke om du låter din fyrbenta vän flytta in. Bestämmelserna jag kommer hänvisa till finns i 12 kap. Jordabalken (JB), som också kallas för "Hyreslagen" samt Lag om tillsyn över hundar och katter (TL).

Hyresvärden måste ha särskilda skäl för att få förbjuda husdjur i lägenheten

Generellt kan man säga att hyresvärden inte kan förbjuda dig från att ha ett husdjur i lägenheten. Med husdjur brukar man syfta på "vanliga" husdjur, exempelvis hund eller katt. Om det inte finns sakliga skäl till ett husdjursförbud kan det vara ett ogiltigt villkor i hyresavtalet. Ett sakligt skäl i detta sammanhanget är om hyreshuset eller lägenheten du bor i är särskilt anpassad för allergiker.

Eftersom det bara är stora hundar som förbjuds tolkar jag det som att hyresvärden tillåter små hundar eller andra djur. Det låter därför orimligt att det rör sig om ett särskilt anpassat boende för allergiker.

Det kan såklart finnas något annat sakligt skäl till att stora hundar är förbjudna, så detta är något du bör kolla upp med hyresvärden. I annat fall har hyresvärden inte rätt att neka dig att ha en stor hund i lägenheten.

Det kan också vara bra att veta att hyresvärden inte heller har rätt att säga upp ditt kontrakt enbart för att du har en hund i lägenheten (JB 12 kap. 42 § 1 stycket 8p). Men om lägenheten skulle misskötas och vanvårdas, eller om grannarna utsätts för oacceptabla störningar så kan det vara grund för en uppsägning (JB 12 kap. 42 § 1 stycket 6p).

Du har ansvaret för att din hund inte orsakar skada i lägenheten eller stör grannar

Som hyresgäst har du alltid vissa skyldigheter inför hyresvärden och dina grannar, och dessa skyldigheter kan vara extra viktiga att ha i åtanke om du har en hund i lägenheten.

Om hunden skulle skada lägenheten på något sätt utöver normalt slitage, så måste du vara beredd på att själv bekosta reparationer eller återställa lägenheten till det skicket den var i när du flyttade in (JB 12 kap. 24 §). Som hyresgäst är du också skyldig att se till så dina grannar inte blir utsatta för störningar som är oacceptabla (JB 12 kap. 25 §).

Som hundägare har du alltid ett särskilt ansvar för tillsyn av hunden. För exempel kan det vara bra att tänka på att hunden kan behöva vara kopplad när du rör dig på innergård eller i trapphus, samt se till att hunden inte för oväsen i lägenheten (TL 1 §).

Sammanfattning

Som huvudregel har hyresvärden inte rätt att förbjuda stora hundar i lägenheten, trots att det står inskrivet i hyreskontraktet. Undantagsvis har hyresvärden rätt till detta om det finns sakliga skäl till förbudet.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig med din fråga! Du är självklart välkommen att ställa en ny fråga till oss om du har andra funderingar. Jag vill även tipsa dig om att du kan vända dig till Hyresnämnden för att få svar på juridiska frågor kopplat till hyra och bostad.

Skulle det uppstå några problem mellan dig och hyresvärden och du behöver mer ingående juridisk hjälp rekommenderar jag dig att kontakta Lawlines Juristbyrå.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare