Har hyresvärden skyldighet att byta ut vitvaror med viss tidsintervall?

Har hyresvärden skyldighet att byta ut vitvaror, tex spis, kyl/frys etc, med viss tidsintervall?

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresvärdens skyldigheter hittar du i 12 kap jordabalken (hyreslagen).

Hyresvärdens skyldighet- "skälig tidsmellanrum"

Huvudregeln är att hyresvärden ska tillhandahålla lägenheten i lägsta godtagbar standard i form av bland annat spis, kylskåp, förvaringsutrymmen etc. (12 kap. 18 a § jordabalken). Vidare ska hyresvärden under hyrestiden med skälig tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12 kap.15 § andra stycket jordabalken).

Vad som gäller enligt lag är att hyresvärden har skyldighet att byta ut vitvaror med "skälig tidsmellanrum" så att lägenheten kan hålla "lägst godtagbar standard". Vad som menas med skälig tidsmellanrum är svårt att säga i och med att olika lägenheter slits olika fort.

"Skälig tidsmellanrum" varierar från fall till fall

Tiden för för hur snabbt en lägenhet förslits varierar med hänsyn till lägenhetens ålder och storlek. Det är vidare inte tillräckligt att det förflutit viss tid sedan ett byte av vitvaror gjordes utan det ska föreligga ett behov för åtgärden. I de fall hyresvärden har en underhållsplan för fastigheten bör hyresgästerna i allmänhet få acceptera den så länge hyresgästernas intressen inte ersätts. Idag är det sedvanliga tidsintervallet ca 12-15 år vad gäller byte av vitvaror och liknande upprustning av lägenheter (tapetsering och målning etc.)

Det går alltså inte att säga ett exakt tidsintervall utan det som är avgörande är hur pass slitna vitvarorna är. I de flesta fall har hyresvärden en underhållsplan som i regel bör accepteras så länge vitvarorna inte är så slitna att de inte kan anses utgöra en godtagbar standard.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare