Har inneboende besittningsskydd?

Hej! Jag har en inneboende som bor hos mig. Min yngsta dotters bästa vän är det, dom delar rum & det har dom valt själva. Nu är det så att han dricker & är uppe länge & ofta på nätterna. Jag har sagt idag att jag vill inte att han ska bo kvar. Vi har inget skriftligt avtal & har aldrig pratat om uppsägning eller avtal. Jag vill att han lämnar min lägenhet den 20/12. Han säger då att han har rätt enligt lag att få 3 månader på sig. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Definitionen av inneboende
1) Inneboende eller gäst?
Inneboende är en person som hyr eller på annat sätt nyttjar en bestämd del av uthyrarens egen bostad under en längre tid. Så om vistelsen endast är tillfällig så räknas personen istället vara en gäst. Vidare krävs det att den inneboende inte har gemensamt hushåll med den som hyr ut.

2) Inneboende eller hyresgäst?
Gränsdragningen mellan inneboende och andrahandshyresgäst är att den inneboende inte självständigt kan disponera över bostaden samt att hyresvärden också bor i bostaden under hela vistelsen.

Besittningsrätt för den inneboende
Det framgår inte av din fråga i vilken sorts fastighet du bor i (tex om det är en bostadsrätt eller hyresrätt). Detta är avgörande för om privatuthyrningslageneller om 12 kap. jordabalken("hyreslagen") blir tillämplig. Flera bestämmelser i respektive lag är dock gemensamma och torde leda till samma lösning på ditt problem.

Förutsatt att din dotters vän anses vara inneboende och inte gäst eller hyresgäst så har han ingen besittningsrätt öht. En inneboende omfattas inte av reglerna om besittningsskydd enligt 12 kap. 45 § 3p. Jordabalken, han kan alltså inte kräva att bo kvar som en "vanlig" hyresgäst ofta kan.

Om en inneboende vägrar att flytta
Du som hyresvärd kan efter en uppsägning ansöka om vräkning hos Kronofogden. Du ska i så fall ansöka om vanlig handräckning enligt 3 § i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Enligt 4 kap. 6 § brottsbalkenkan den som olovligen kvarstannar där annan har sin bostad dömas för hemfridsbrott. Att man olovligen kvarstannar innebär att den som bor i lägenheten inte längre vill ha kvar gästen i bostaden men den vägrar lämna platsen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp och att du känner mer klarhet i din situation, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Olivia ViklundRådgivare