FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/10/2020

Har jag ångerrätt på abonnemang som tecknats via en telefonförsäljare?

Blev uppringd av telefonförsäljare som lovade att mina telefonabonnemang skulle bli billigare. Fick signera ett skriftligt avtal. Där var had tre surfkort blivit 6 ggr dyrare och bindningstid på två år hade tillkommit. Det innebär att kostnaden för mina abonnemang fördubblades. Jag uppmärksammade inte detta på det skriftliga avtalet. Vad gäller i sådant här fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du inte har besökt någon fysisk butik, utan att avtalet har ingåtts i samband med telefonsamtalet. Bestämmelser om distansavtal hittar du i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, även kallad "distansavtalslagen".

Ångerrätt
Ett avtal som har ingåtts genom att en telefonförsäljare har kontaktat dig via telefon ett är så kallat distansavtal. Det medför att du som konsument har en ångerrätt på 14 dagar (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Genom att kontakta säljaren och lämna ett meddelande om att du vill frånträda avtalet så ska avtalet upphöra att gälla. Tidsperioden om 14 dagar gäller från den dag då avtalet ingicks (2 kap. 12 § första stycket distansavtalslagen).

Om 14 dagar redan har passerat är det viktigt att se över huruvida du som konsument informerades om ångerrätten eller inte. Ångerfristen börjar endast att löpa från avtalets ingående om du som konsument fått information om din rätt att ångra köpet (2 kap. 12 § fjärde stycket). Telefonförsäljaren måste på ett klart och tydligt sätt ha informerat dig om din ångerrätt när ni ingick avtalet. Om du inte fick sådan information anses tidsperioden om 14 dagar ännu inte ha börjat löpa.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss.

Med vänliga hälsningar,

Emilia AlfredssonRådgivare