FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/01/2021

Har jag ångerrätt när jag handlar från en privatperson?

Jag köpte 2 katter av någon för 2600 kr.

Nu ångrar jag mej. Och hon tar bara tillbaka katterna men hon betalar inte tillbaka mej pengarna är det rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Djur räknas enligt lagens mening som lös egendom (saker). Det finns inget lagrum som konstaterar detta men av 1 kap 1 § jordabalken (1970:994) följer att fast egendom är jord. Allt annat än jord är därmed lös egendom, vilket även innefattar djur.

Jag tolkar din fråga som att du köpt katterna av en privatperson. Vid köp av lös egendom mellan privatpersoner blir köplagen (1990:931) tillämplig. I köplagen finns det ingen lagstadgad möjlighet till ångerrätt vid köp. Köplagen är dock enligt 3 § dispositiv, vilket innebär att parterna kan avtala om andra villkor än de som anges i lagen. Vid ett köp mellan privatpersoner kan parterna alltså själva avtala om att ångerrätt ska gälla. Detta kan ske både skriftligen och muntligen.

I ditt fall framgår inte att ni har avtalat om någon ångerrätt. Om det är så att ni har avtalat om ångerrätt, så har du rätt att lämna tillbaka katterna och få pengarna tillbaka. Om ni inte har avtalat om någon ångerrätt har du däremot inte rätt att ångra köpet och få tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare