FrågaFASTIGHETSRÄTTJakt27/08/2018

Har jag jakträtt, trots liten mark?

Hej.

Vi äger en jordbruksfastighet på 5 ha. 2 ha är skog. När vi köpte den så angavs att man hade jakträtt på den.

då vi inte är jägare själva så har vi inte forskat vidare i det men nu ska vi sälja. Vår del i skogen känns "lite lten" att jaga på. Vad är det som gäller?? Det finns jaktlag som jagar tillsammans hört. Känns viktigt att ge rätt information till nya köpare:

Mvh/ Lars Forshem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I Sverige är jakträtten kopplad till markägandet, vilket innebär att markägaren får fritt jaga på sin egna mark, 10 § jaktlagen. Markägare kan överlåta rätten att jaga till annan genom en s.k. jakträttsupplåtelse.

Köparen av er mark kommer att få jakträtt automatiskt när denne blir markägare. Även om jaktmarken inte är speciellt stor, så får man fortfarande bedriva jakt som markägare.

Sammanfattningsvis behöver du inte ange något speciellt när du säljer marken angående jakträtten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare