FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/10/2021

Har jag rätt att ångra mitt köp?

Hej

Jag undrar angående ångerrätten. Ett företag på Facebook gjorde reklam på kosttillskott. Jag beställde prova gratis betala endast porto 79 kr. Nu kom nästa leverans som jag ej vill ha, men företaget påstår nu att min ångerrätt endast gällde första leveransen alltså provet men nu har jag ej någon ångerrätt. Kan detta stämma . Dom vägrar dessutom uppge returadress för varan som är oöppnad såklart.. Kan jag göra nått eller måste jag betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som konsument har beställt varan via internet från en näringsidkare blir distansavtalslagen (DAL) tillämplig. Där framgår det av 2 kap. 10 § att konsumenten alltid har 14 dagars ångerrätt vid köp som skett på distans, t ex försäljning via internet. Ångerfristen, alltså tiden du har rätt att ångra dig under, börjar löpa den dag varan har levererats till dig. Från och med denna dag har du alltså 14 dagar på dig att frånträda ditt köpeavtal. Det är viktigt att, om du vill ångra ditt köp, kontaktar säljaren inom dessa dagar och meddelar att du vill att köpet ska återgå. Det finns vissa undantag när ångerrätten inte gäller, exempelvis när det gäller specialbeställda varor. Den vara som du har köpt bör dock inte omfattas av dessa undantag och därmed gäller ångerrätten.

Distansavtalslagen är tvingande vilket innebär att en näringsidkare inte har möjlighet att avtala bort bestämmelser som är till konsumentens fördel. Detta framgår av 1 kap. 4 § DAL.

Sammanfattningsvis har du alltså rätt att ångra ditt köp om du meddelar säljaren detta inom 14 dagar från det att du fått hem varan. Det är säkrast att skriftligen meddela företaget detta så att du i efterhand kan bevisa att du nyttjat din ångerrätt inom ångerfristen. Mitt råd är att du återigen kontaktar företaget du köpte varan av och skriv/säg att du vill nyttja din lagstadgade ångerrätt som återfinns i distansavtalslagen och att du därför önskar en returadress så att du kan skicka tillbaka varan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare